Varför satsa på displayannonsering?
Varför satsa på displayannonsering? Förmodligen har du redan sett dem, displayannonserna. Kanske har du sett att den visas mellan eller bredvid nyhetsartiklarna när du scrollar på en nyhetssajt? Eller så har du sett dem på bilderna som poppar upp medan du kollar videos på Youtube – det är detta som kallas för displayannonsering. Displayannonsering är ett väldigt effektivt annonsformat som företag använder för att locka nya och befintliga kunder.
Denna typ av annonsering är målgruppsanpassad och tas fram med hjälp av algoritmer, det vanligaste är Google Ads. Att använda displayannonser via Google Ads kan locka kunder till ert företag, detta eftersom algoritmen används av mer än 90% av internetanvändarna.
Vilka fördelar finns det med displayannonsering?
En av fördelarna med att använda sig av displayannonsering är att man som annonsör har ett stort inflytande över hur annonsen skall utformas, och man kan utforma den på ett sådant sätt som är tilltalande för tilltänkta målgruppen.
Display annonser kan se ut på flera olika sätt, bland annat kan de ha animationer, rörlig text, olika storlekar och täcka allt ifrån en hel skärm till att visas som en liten knapp. Den stora fördelen är att det kan locka kunder eftersom dessa annonser når de som frekvent besöker en hemsida.
Remarketing
En annan typ av annons är det som kallas remarketing annonser, som även de är en typ av displayannonsering som anpassats efter särskilda sökord.
Remarketing annonser är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till tidigare besökare på din hemsida. Genom att använda sig av annonser som är anpassade efter en persons tidigare sökningar, kan man skapa en mer relevant och personlig kommunikation med kunden. För att komma i gång med remarketing annonser via Google Display Network finns det flera olika strategier som kan användas.
En metod är att skapa annonser med många sökord, som matchar det kunden redan sökt på. Ett annat tips är att placera annonsen på en sida som är relevant för företaget, som exempelvis ett forum om bilförsäkring för ett försäkringsbolag. Ett tredje tips är att ha fördelaktiga remarketing annonser anpassade efter Google sökningar för att tilltala potentiella kunders specifika önskemål.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.