Vad är WooCommerce?
WooCommerce är en av de mest populära e-handelsplattformarna i världen och används av nästan en tredjedel av alla webbutiker. Det är gratis, användarvänligt och bygger på öppen källkod, vilket har bidragit till ett starkt community som stödjer dess utveckling.
Det är en insticksmodul i WordPress, ett populärt bloggverktyg. Över 4,4 miljoner webbplatser använder idag e-handelsplattformen, vilket innebär att den dominerar marknaden för e-handelsplattformar. Detta gör att det går förbi konkurrenter som Shopify, Magento och PrestaShop.
Bilden visar WooCommerce logotypen
WooCommerce är en kraftfull e-handelsplattform
WooCommerce är inte bara en e-handelsplattform utan en insticksmodul som enkelt integreras med WordPress. Detta är en fördel eftersom det gör att du får tillgång till all funktionalitet som finns i WordPress CMS och allt stöd som finns från det stora WordPress-communityt. WooCommerce är kraftfullare än de flesta gratis e-handelsprogramvaror och fungerar lika bra för små webbutiker som för större e-handlare.
Tack vare det stora och lojala communityt av användare och utvecklare finns det en mängd insticksmoduler till WooCommerce som är gratis. Detta gör det möjligt för dig att skapa en anpassad och flexibel nätbutik efter dina behov och önskemål. Med WooCommerce har du allt du behöver för att bygga en professionell och användarvänlig e-handelssajt med kraftfull funktionalitet.
Hur fungerar WooCommerce?
Det är en kraftfull insticksmodul i WordPress som gör det enkelt att skapa en egen webbutik. Eftersom WooCommerce är gratis att använda behöver du bara ett webbhotell eller en VPS för att installera programvaran och komma igång. Du kan enkelt skapa kategorier, underkategorier och lägga in produkter med bilder och beskrivningar.
Om du har många produkter kan du istället välja att importera dem via en CSV-fil. WooCommerce har inbyggt stöd för rabattkuponger och rea, samt enklare statistikverktyg för att följa försäljningsutvecklingen. Med WooCommerce kan du enkelt och smidigt skapa din egen webbutik och använda den befintliga WordPress-sajten som grund.
I denna e-handelsplattform har du möjlighet att bestämma hur din webbutik ska se ut genom att använda grafiska profiler och teman. Eftersom det finns många teman att välja mellan så kan du enkelt hitta en som passar just din webbutik. Kom ihåg att välja ett tema som har fullt stöd för WooCommerce för att få ut det mesta av denna e-handelsplattform.
För att utöka funktionaliteten i din webbutik kan du använda dig av plugins, eller insticksmoduler, precis som i många andra e-handelsplattformar. WooCommerce har sin egen katalog med nästan 1000 olika plugins som är gratis att använda, men det finns också premiumversioner som ger utökad funktionalitet. Det går även att köpa insticksmoduler på marknadsplatser som Envato Market.
Med insticksmoduler kan du utöka din webbutik med olika funktioner, såsom betalningslösningar, sökmotoroptimering, insamling av mailadresser för nyhetsbrev, formulär och popups, övergiven kassa med mera.
Eftersom WooCommerce bygger på WordPress går det också att använda sig av plugins som inte är specifikt byggda för WooCommerce men som ändå kan förbättra funktionaliteten i din webbutik.
En annan fördel med WooCommerce är att den har en inbyggd blogg som är en av grundfunktionerna i WordPress. Detta ger dig möjlighet att kommunicera med dina kunder på ett personligt sätt och öka trafiken till din webbutik från Google. Du kan också använda bloggen för att stärka upp dina produkter och kategorier när du sökmotoroptimerar din webbutik.
Är det bra för SEO?
WooCommerce har inga direkta begränsningar när det gäller att sökmotoroptimera din webbutik. Du kan lätt lägga till SEO-relevant innehåll såsom kategorier, taggar och URL-strukturer. Dessutom finns det ett brett utbud av plugins som kan hjälpa dig att utöka funktionaliteten.
Till exempel så finns Yoast, som kan hjälpa dig att skapa title, meta-description och kanoniska URL:er för dina produkter, kategorier och blogginlägg. Men även om WooCommerce är SEO-vänligt så är det inte tillräckligt för att ranka högt i Google.
Att ta hjälp av en erfaren SEO-specialist kan vara ett smart drag för att se till att din webbutik rankas högt på sökmotorresultaten. De kan hjälpa dig att prioritera de viktigaste SEO-åtgärderna och se till att din webbutik når så många potentiella kunder som möjligt.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.