Vad är URL?

En URL, även kallad webbadress eller internetadress, är en pekare till en specifik resurs på internet, som en webbsida, undersida, bild eller annan fil.

Uniform Resource Locator, eller URL, är den tekniska definitionen på en teckensträng som leder till en viss resurs på nätet. Tim Berners-Lee, en av grundarna till World Wide Web (WWW), skapade URL år 1989. Användningen av URL är vanligast för att enkelt hänvisa användare till en specifik hemsida (exempelvis Growthmarketing.se) eller undersida (Growthmarketing.se/om-oss). Men URL:er kan även användas för att peka mot andra typer av innehåll såsom bilder, ljudfiler, videor och hypertextfiler (html-filer).

Vad är URL

 

Hur hittar jag min URL?

För att hitta din webbadress behöver du navigera till webbsidan du är intresserad av. Därefter kan du titta längst upp i webbläsarfönstret där du normalt sett ser webbsidans titel. Direkt bredvid titeln hittar du adressfältet, där du kan se hela webbadressen som börjar med ”http://” eller ”https://”. Det är denna webbadress som utgör din URL-adress för den aktuella sidan.

 

Betydelsen av en bra URL-struktur för SEO

Att ha en korrekt URL-struktur är av stor betydelse för sökmotoroptimering (SEO). Kort och gott på frågan om URL är viktigt för SEO är – Ja! Det är viktigt. Men det långa svaret är mer komplext eftersom URL-strukturen påverkar både rankingen och besökarantalet på flera sätt.

Google rekommenderar i sina SEO-riktlinjer att en sajts URL-struktur ska vara enkel och lättförståelig för människor. Detta inkluderar att använda webbadresser som exempel.se/hundmat istället för krångliga och obegripliga adresser som exempel.se/options=814&values=1323&gclid=CjwKCAjw0N6hBhAUEiwAXab

Det är också viktigt att separera ord för att skapa tydlighet. En tydlig och logisk struktur på webbplatsens innehåll gör att Googles sökrobotar enklare kan hitta rätt och kategorisera sajten, och ofta återspeglas denna struktur i URL-adresserna.

En välformulerad webbadress kan påverka din sajts ranking och sökmotoroptimering på flera sätt. Det mest uppenbara sättet är att en överskådlig och lättförståelig URL-struktur gör det mer troligt att användare klickar på din länk istället för en annan. Detta kan öka din klickfrekvens och därmed förbättra din CTR (click-through rate). En högre CTR kan i sin tur leda till att Google rankar din sajt högre.

Längden på en webbadress kan också påverka dess ranking. Studier har visat att kortare URL:er tenderar att ranka bättre än längre. Detta beror troligen på att kortare URL:er är enklare att läsa och förstå, vilket ökar sannolikheten för att användare klickar på länken.

 

Källa: https://domains.google/intl/sv_se/learn/web-terms-101/

 

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.