Vad är SEO?

SEO står för ”Search Engine Optimization”, vilket innebär att optimera en webbplats för att förbättra dess rankning på sökmotorer som Google, Bing, och Yahoo. Målet med SEO är att göra det lättare för sökmotorer att förstå vad en webbplats handlar om och vilka sökord som är relevanta för den, så att den kan rankas högre i sökresultaten när användare söker efter dessa sökord.

vad är seo

Det finns många tekniker för SEO

Det finns flera tekniker man använder sig av inom SEO, exempel på sådana är:

  • On-page SEO: det innebär att justera sidans innehåll och kod för att få bättre sökresultat exempelvis användning av relevanta meta taggar, sökordsoptimering på sidans innehåll och bilder, och länkar från andra relevanta sidor
  • Off-page SEO: det innebär att bygga tillbaka länkar till en webbplats från andra relevanta webbplatser för att visa sökmotorerna att den är viktig och relevant.
  • Teknisk SEO: Detta innebär optimering av den tekniska delen av en webbplats som laddningstider, mobilvänlighet, och 404 sidor för att förbättra användbarheten och förståeligheten för sökmotorer.

Det kan ta tid och kontinuerligt arbete för att se resultatet från SEO, eftersom sökmotorer regelbundet uppdaterar sina algoritmer och rankingfaktorer, så det är viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste inom SEO.

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing) är båda strategier för sökmotormarknadsföring, men de syftar till olika saker och använder olika metoder.

SEO syftar till att förbättra din webbplats ranking i sökmotorers organiska (icke betalda) sökresultat. Det handlar om att göra tekniska och innehållsmässiga förändringar på din webbplats för att göra den mer relevant och värdefull för sökmotorer och användare. SEO fokuserar på att öka synligheten för en webbplats genom att få den att ranka högre i sökmotorerna och det är vanligtvis gratis.

SEM är en bredare term som omfattar alla metoder för att öka synligheten för en webbplats i sökmotorers resultat, inklusive SEO, men också annonsering i sökmotorer. Detta innebär att man köper annonser som visas i sökmotorerna, till exempel Google Adwords, för att synas högre i sökresultaten.

Enkel sammanfattning, SEO är gratis och fokuserar på att organiskt öka webbplatsens ranking i sökmotorer. SEM syftar till att öka synligheten för en webbplats genom att använda både organiska och betalda metoder, som annonsering och SEO.

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6kmotoroptimering

 

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.