Vad är programmatic?

Programmatic advertising är en metod för att automatiskt köpa, leverera och optimera annonser på nätet. Det innebär att annonser köps och säljs via automatiserade system, ofta kallade ”demand-side platforms” (DSP) och ”supply-side platforms” (SSP), i stället för via traditionella manuella metoder som att ringa upp en annonskundrepresentant eller genom direktavtal.

Programmatic advertising gör det möjligt för annonsörer att nå rätt publik på rätt tid, genom att samla in data om användarens beteende och demografi för att rikta annonserna till dem. Detta kan göras genom real-time bidding (RTB), där annonsplatser säljs via auktioner i realtid, eller genom programmatic direct, där annonsörer och utgivare har tidigare avtalade priser och annonsplatser.

Programmatic advertising gör det också möjligt för annonsörer att automatiskt optimera sina annonskampanjer genom att samla in data och använda den för att anpassa annonserna för att nå den mest effektiva målgruppen. Detta gör det möjligt för annonsörer att spendera sin budget mer effektivt och skala upp eller ner sin annonsering snabbt, beroende på kampanjens prestanda.

Vad är programmatic

Öka effektiviteten

Sammantaget är programmatic advertising en metod för att automatiskt köpa, leverera och optimera annonser på nätet, som hjälper annonsörer att nå rätt publik på rätt tid och automatiskt optimera sin annonsering för att nå den mest effektiva målgruppen. Det kan också minska kostnaderna och öka effektiviteten i annonseringen jämfört med traditionella metoder.

Hur används programmatic inom marknadsföring?

Programmatic marknadsföring är en metod för automatiserad annonsförsäljning och leverans som använder teknik för att köpa och leverera annonser på ett mer effektivt sätt än traditionella metoder. I stället för att manuellt kontakta varje webbplats eller annonsnätverk för att köpa annonsplatser, använder företag som vill annonsera sig programmatiska tekniker för att automatiskt köpa annonsplatser på webbplatser och i nätverk som matchar deras målgrupp och annonsbudget.

Det finns två huvudsakliga sätt att köpa annonser programmatiskt: Real-time bidding (RTB) och programmatic direct. RTB innebär att annonsplatser köps och säljs på en annonsauktionsmarknad i realtid, medan programmatic direct innebär att annonser köps direkt från utgivaren av en webbplats eller ett annonsnätverk med hjälp av programmatiska tekniker.

Källa:
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/the-beginners-guide-to-programmatic-advertising

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.