Framtidens marknadsföring
Growth marketing är ett relativt nytt begrepp inom kommunikation och marknadsföring, men det har länge varit ett viktigt arbetssätt inom digital marknadsföring. Det är ett sätt att förstå kundernas behov och ständigt optimera och effektivisera marknadsföringsstrategierna. Idag går det även att utbilda sig till ”Growth Marketer”. Här kan du läsa mer om vad growth marketing egentligen är för något, vad en growth marketer gör och hur det skiljer sig från growth hacking.
Vad är growth marketing?
Growth marketing är ett arbetssätt inom marknadsföring som går ut på att analysera och sammanställa data och därefter optimera aktiviteterna. I grund och botten handlar det om förståelse för kundens behov och beteenden. Genom att kontinuerligt testa, analysera och därefter anpassa strategin minskar risken för att marknadsföringsbudgeten spenderas på fel sätt. Att analysera och anpassa strategi och budskap efter målgruppen är såklart ingenting nytt inom marknadsföring. Däremot har den moderna tekniken och digitala mätverktyg gjort det möjligt att göra datadrivna beslut. Istället för att gå på magkänsla baseras alla beslut på mätbar data. Det ger nya och större möjligheter att anpassa och skräddarsy budskapet efter målgruppen.
Kontinuerlig testning är grund för growth marketing. Testerna är ofta små och sker ofta för att snabbt kunna ändra strategin om det behövs. Det digitala samhället är i ständig förändring och kundernas beteenden kan ändras snabbt. Därför är det viktigt att hela tiden analysera data och optimera marknadsföringsstrategierna. Testerna sker i realtid och ger dig viktig kunskap om kunderna. Det är ett kostnadseffektivt sätt eftersom du snabbt kan ändra aktiviteter och kampanjer om data visar att en ändring krävs. Datadrivna beslut gör det dessutom möjligt att analysera många steg i kundresan och kommunicera budskapet till rätt person vid rätt tillfälle.
Hur jobbar man med growth marketing?
Många arbetar med growth marketing utan att de har titeln ”Growth Marketer”. Det är ett arbetssätt som blir allt viktigare för att nå ut till kunder i digitala kanaler och därför kan det vara många roller som arbetar med growth marketing. Exempel på roller som används inom området är bland annat Head of Growth och Growth Marketing Manager. Även digitala marknadsförare, analytiker och strateger kan arbeta med growth marketing. Arbetsuppgifterna inkluderar framför allt följande områden:
- SEO (sökmotoroptimering)
- Webbanalys (ofta Google Analytics)
- CRM (Customer Relationship Management)
- Marketing Automation (inklusive e-postmarknadsföring)
- Content Marketing
- CRO (Konverteringsoptimering)
- Inbound Marketing
- SEM (Search Engine Marketing)
- Annonser i sociala medier
- Marketing Automation
Många av områdena är vanligt förekommande för olika befattningar inom marknadsföring och kommunikation. Vissa kanske inte ens har hört talas om begreppet growth marketing, trots att de arbetar enligt det datadrivna arbetssätt som är typiskt för growth marketing.
Vad gör en growth marketer?
Det finns dock många företag som infört renodlade roller för just growth marketing. En person med titeln Growth marketer analyserar stora mänger data och optimerar och effektiviserar marknadsföringen i de digitala kanalerna därefter. En growth marketer arbetar ofta med flera mät- och analysverktyg för att utvärdera data. Det är en roll som passar personer som är analytiska och nyfikna. I data finns viktiga insikter om kundbeteendena och roller går ut på att skaffa ökat förståelse för målgruppen. Om du är nyfiken på människor och beteenden är det är mycket spännande roll. Det är också ett yrke som passar kreativa såväl som snabbtänkta personer eftersom mycket handlar om att anpassa och effektivisera marknadsföringsaktiviteterna utifrån data. Det handlar om att se nya möjlighet i data och komma på hur kommunikationen kan optimeras.
Eftersom rollen är relativt ny så finns det begränsad lönestatistik. Närbesläktade roller inom marknadsföring tjänar cirka 30 000 och 45 000 kronor i månaden. Lönen kan dock variera stort, bland annat beroende på branscherfarenhet och ansvarsområden. Vissa som har ansvar för growth marketing har även en chefsroll dom koordinerar andra anställa inom marknadsföring.
Skillnaden mellan Growth hacking och Growth marketing?
De senaste åren har även begreppet Growth hacking blivit populärt. Det är många som blandar ihop det med growth marketing, men det finns viktiga skillnader. Growth hacking beskrivs ofta som ett sätt att identifiera möjligheter för att på ett kostnadsfritt sätt skapa tillväxt. Det kan exempelvis handla om att försöka göra något viralt eller skapa en hype kring en produkt. Det mest berömda ”growth hacket” är förmodligen AirBnB som gjorde det möjligt för användarna att publicera sina annonser även på Craigslist vilket ökade visibiliteten enormt.
Growth marketing ett betydligt bredare begrepp som innefattar många olika områden inom marknadsföring. Growth marketing har ofta långsiktiga mål, medan growth hacking är kortsiktiga aktiviteter. Vissa menar att growth hacking är en del av growth marketing, men det finns många företag som inte inkluderar growth hacking i deras marknadsföringsstrategi.