Vad är Google ads?
Google Ads är ett annonserings program från Google. (Vi älskar det), hur som helst, programmet gör det möjligt för företag att visa annonser på Googles sökresultatsida och på webbplatser på internet.
Det gör det möjligt för företag att nå en bred målgrupp genom sökordsrelaterade annonser.
Med Googles annonserings program kan företag skapa annonser som visas när användare söker efter specifika sökord eller begrepp relaterade till företagets verksamhet eller produkter. Annonserna kan vara så kallade sökannonser, displayannonser eller videoannonser. När en användare klickar på en annons kommer de till företagets hemsida eller en specifik landningssida för att se mer information om produkten eller tjänsten.

PPC modellen
Företag betalar bara när någon klickar på deras annons, det kallas för pay-per-click (PPC) modellen. Google Ads ger företag möjlighet att styra budgivningen för sina annonser, så att de annonser som företaget betalar för att visa är de annonser som får mest exponering.
Google Ads kan hjälpa företag att öka synligheten för deras webbplats, öka trafiken och förbättra konverteringar. Det kan också användas för att skapa målgruppsspecifika annonser och mäta resultaten för att förbättra ROI (Return On Investment).
Hur man lägger till sökord i Google ads?
Det finns ett par sätt att lägga till sökord i Google Ads (tidigare känt som Google AdWords):
- Skapa en ny annonsgrupp: När du skapar en ny kampanj i Google Ads, väljer du “Ny annonsgrupp” och lägger sedan till dina sökord i den. Du kan lägga till sökord manuellt eller använda verktyget “Sökordsförslag” för att få idéer om relaterade sökord.
- Lägg till sökord till en befintlig annonsgrupp: Om du redan har en annonsgrupp och vill lägga till fler sökord, går du till annonsgruppen och klickar på “Sökord” och väljer sedan “Lägg till sökord”. Du kan också använda “Sökordsförslag” för att få idéer om relaterade sökord.
- Använd sökordsgrupper: Sökordsgrupper är en funktion i Google Ads som gör det möjligt för dig att organisera dina sökord i olika grupper. Detta kan göra det lättare att hålla koll på vilka sökord som presterar bra och vilka som behöver justeras.
- Använd negativa sökord: Du kan också använda negativa sökord för att undvika att din annons visas för irrelevant sökningar. Det kan du göra i “Negativa sökord” fliken i annonsgruppen.
Det är viktigt att lägga till relevanta sökord och att regelbundet optimera dem för att säkerställa att din annons visas för rätt målgrupp och maximera chansen för konvertering.
Källa:
https://ads.google.com/intl/sv_se/home/
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.