Vad är ett sökord?
Vad är ett sökord? Sökord eller keyword är en viktig del av SEO (sökmotoroptimering), eftersom det är genom dessa ord som sökmotorerna hittar din webbplats. För att få en bra placering i sökresultaten är det viktigt att inkludera relevanta sökord i din webbplatsinnehåll och meta-taggar. Men det är inte bara sökmotorerna du behöver tänka på, det är också viktigt att se till att sökorden är relevanta för din målgrupp och att de faktiskt används av dina besökare när de söker efter information relaterad till ditt företag eller produkt. En bra sökordsanalyse kan hjälpa dig att hitta de rätta sökorden för din webbplats.
Genom att använda relevanta keywords i ditt innehåll, rubriker och meta-taggar, ökar du chansen för sökmotorerna att känna igen din hemsida som relevant för de sökningar som görs. Det är också viktigt att inte överdriva användningen av sökord, eftersom det kan leda till så kallad ”keyword stuffing” och kan få negativa konsekvenser för din hemsidas ranking.

Hur hittar man bra sökord?
Det fina med sökord är att de är baserade på mänskligt beteende. Till exempel har flera år av sökningar på Google fått sökmotorföretag att föra statistik om vad folk söker efter på nätet.
Statistik är lättillgänglig genom gratistjänster som Google Ads Keyword Planner och sökordsgeneratorn Ahrefs Free keyword generator. Verktygen är enkla att använda. Ange ordet du vill få data för och få en lista med föreslagna sökord.
Därefter får du fram förslag på sökordet och liknande sökord, antalet sök, hur svårt det är att ranka och så vidare.
Vad är ett bra sökord?
Hur vet man vilka sökord man ska välja och hur vet man om det är ett bra sökord? Jo först och främst ska du tänka relevans – är sökordet relevant för företaget? Därefter bör du tänka på hur svårt det är att ranka, alltså hur många konkurrera om sökordet? Det är nämligen enklare att ranka högt och sökordet har låg konkurrens kontra ett med hög konkurrens.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.