Vad är Episerver?

Episerver är en kraftfull mjukvaruplattform som är utformad för att skapa avancerade och högpresterande webbplatser, webbutiker och system för optimering.

Numera går plattformen under namnet Optimizely, sedan en sammanslagning 2020.

Episerver CMS, eller Optimizely CMS, är en webbpubliceringsprogramvara som utvecklats av det globala mjukvaruföretaget Episerver AB, som grundades i Sverige 1994.

Plattformen gör det möjligt för flera medarbetare att samarbeta och bygga upp en storskalig webbplats. Episerver används även som e-handelsplattform för både B2B och B2C. Dessutom kan programvaran användas för att bygga intranät och liknas ibland vid en wiki, eftersom den innehåller versionshantering för att underlätta redaktörernas arbete. Episerver bygger tekniskt på Microsofts .NET-plattform och med hjälp av ett stort antal partnerföretag kan användarna få skräddarsydda anpassningar genom nya moduler.

Vad är Episerver

Hur fungerar Episerver?

Det är en avancerad digital plattform som täcker en hel del utöver vad andra CMS eller e-handelsplattformar kan göra. Episerver kallas också för Episerver DXP, vilket står för Digital Experience Platform. Programvaran finns i tre olika varianter: Content Cloud, Commerce Cloud och Intelligence Cloud, som skiljer sig åt i funktionalitet och användningsområden.

  • Content Cloud är inriktad på hantering av innehåll och är idealisk för webbplatser med stora bloggar, nyhetssidor och intranät.
  • Commerce Cloud lägger också stor vikt vid innehåll, men erbjuder också stöd för marknadsföring, analys och lagerhantering för att hantera en webbutik.
  • Intelligence Cloud är ett verktyg för datahantering, med funktioner som A/B-tester, realtidsoptimering, personalisering med AI och mer.

Dessa tre olika lösningar kan kombineras för att skapa en mer anpassad och optimal användarupplevelse. Nyligen bytte man namn till Optimizely, som speglar deras fokus på att skapa och optimera innehåll för att ge bästa möjliga upplevelse för användarna.

 

Episerver – en allsidig och optimerad lösning för stora företag

Numera känt som Optimizely – är man populär programvara som erbjuder en helhetslösning för företag som vill satsa på sin närvaro på nätet. Programvaran har olika utföranden beroende på om det gäller content management (CMS), e-handel eller optimering.

De olika lösningarna kan även kombineras för att ge maximal nytta. Stora företag som Ebay, Fjällräven och Filippa K använder sig av Episerver för att optimera sitt innehåll och sin e-handel på webbplatsen. Även företag som Mazda, Farfetch och Dolby använder programvaran för att satsa stort på sin närvaro online.

Fungerar bra för Sökmotoroptimering enligt Jorge Castro

När det kommer till sökmotoroptimering är det fullt möjligt att optimera en webbplats som drivs med Episerver. Men det kräver en plan och ett systematiskt genomförande för att nå framgång. Därför är det viktigt att företag som väljer plattformen har insikten om att optimering av innehållet är en kontinuerlig process för att uppnå bästa möjliga användarupplevelse.

Episerver/ Optimizely passar särskilt bra för stora företag som vill ha en allsidig och optimerad lösning för sin närvaro på nätet, både när det gäller e-handel och CMS.

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.