Vad är Episerver?
Episerver är en kraftfull mjukvaruplattform som är utformad för att skapa avancerade och högpresterande webbplatser, webbutiker och system för optimering.
Numera går plattformen under namnet Optimizely, sedan en sammanslagning 2020.
Episerver CMS, eller Optimizely CMS, är en webbpubliceringsprogramvara som utvecklats av det globala mjukvaruföretaget Episerver AB, som grundades i Sverige 1994.
Plattformen gör det möjligt för flera medarbetare att samarbeta och bygga upp en storskalig webbplats. Episerver används även som e-handelsplattform för både B2B och B2C. Dessutom kan programvaran användas för att bygga intranät och liknas ibland vid en wiki, eftersom den innehåller versionshantering för att underlätta redaktörernas arbete. Episerver bygger tekniskt på Microsofts .NET-plattform och med hjälp av ett stort antal partnerföretag kan användarna få skräddarsydda anpassningar genom nya moduler.

Hur fungerar Episerver?
Det är en avancerad digital plattform som täcker en hel del utöver vad andra CMS eller e-handelsplattformar kan göra. Episerver kallas också för Episerver DXP, vilket står för Digital Experience Platform. Programvaran finns i tre olika varianter: Content Cloud, Commerce Cloud och Intelligence Cloud, som skiljer sig åt i funktionalitet och användningsområden.
- Content Cloud är inriktad på hantering av innehåll och är idealisk för webbplatser med stora bloggar, nyhetssidor och intranät.
- Commerce Cloud lägger också stor vikt vid innehåll, men erbjuder också stöd för marknadsföring, analys och lagerhantering för att hantera en webbutik.
- Intelligence Cloud är ett verktyg för datahantering, med funktioner som A/B-tester, realtidsoptimering, personalisering med AI och mer.
Dessa tre olika lösningar kan kombineras för att skapa en mer anpassad och optimal användarupplevelse. Nyligen bytte man namn till Optimizely, som speglar deras fokus på att skapa och optimera innehåll för att ge bästa möjliga upplevelse för användarna.
Episerver – en allsidig och optimerad lösning för stora företag
Numera känt som Optimizely – är man populär programvara som erbjuder en helhetslösning för företag som vill satsa på sin närvaro på nätet. Programvaran har olika utföranden beroende på om det gäller content management (CMS), e-handel eller optimering.
De olika lösningarna kan även kombineras för att ge maximal nytta. Stora företag som Ebay, Fjällräven och Filippa K använder sig av Episerver för att optimera sitt innehåll och sin e-handel på webbplatsen. Även företag som Mazda, Farfetch och Dolby använder programvaran för att satsa stort på sin närvaro online.
Fungerar bra för Sökmotoroptimering enligt Jorge Castro
När det kommer till sökmotoroptimering är det fullt möjligt att optimera en webbplats som drivs med Episerver. Men det kräver en plan och ett systematiskt genomförande för att nå framgång. Därför är det viktigt att företag som väljer plattformen har insikten om att optimering av innehållet är en kontinuerlig process för att uppnå bästa möjliga användarupplevelse.
Episerver/ Optimizely passar särskilt bra för stora företag som vill ha en allsidig och optimerad lösning för sin närvaro på nätet, både när det gäller e-handel och CMS.