Vad är en wepplatskarta?

När man har skapat en webbsida och publicerat den återstår ett mycket viktigt arbete – nämligen att synas på sökmotorernas sökresultat. Om din webbplats inte rankar så högt för de sökord som är relevanta för företaget kommer man inte få så många besökare via exempelvis Google och andra sökmotorer.

I stället kommer du behöva annonsera för att driva trafik till din webbplats, vilket kan bli dyrt och olönsamt. Därför är det viktigt att man lägger ner tiden som krävs för att optimera webbplatsen för sökmotorer, som vidare underlättar sökmotorns arbete med att indexera hemsidan.

Så här ser en webbplatskarta ut

webbplatskarta

Bilden visar en wepplatskarta

Webbplatskarta är ett måste

Det första steget du måste ta är att skapa en site map eller webbplatskarta som det heter på svenska. Enkelt sagt är en site map en slags karta som kommer i ett särskilt format och syftet är att visa innehållet som finns på din webbplats. Man skapar en webbplatskarta oftast i formatet XML, och dess innehåll är i princip länkar till alla sidor och de innehåll som du har på hemsidan.

Man behöver inte vara kodare för att göra en webbplatskarta

Man behöver inte vara kodare/programmerare eller ens särskilt intresserad av IT för att skapa en proffsig webbplatskarta. Majoriteten av publiceringsverktyg skapar automatiskt en site map över innehållet som finns på företagets webbplats.

Om man använder wordpress finns det flera plug-ins (tilläggsprogram) som man kan ladda ner för att göra arbetet åt en, exempelvis Yoast, XML sitemaps och så vidare. Dessa plug-ins är gratis och enkla att använda.

Gör det enkelt för Google

Om du vill ranka högt måste du vara på god fot med Google. Ett första steg är att ladda upp din webbplatskarta direkt till Google, vilket gör det lättare för Google att indexera din webbplats. Du kan göra detta snabbt och enkelt med Google Search Console. Om du inte redan har ett Google Search Console-konto bör du skaffa ett nu, åtminstone om du tar SEO på allvar.

Källa:
https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/sitemaps/overview

 

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.