Vad är en reklambyrå?
En reklambyrå är ett företag som specialiserar sig på att hjälpa andra företag med marknadsföring genom att skapa reklam och annan visuell kommunikation. De kan utveckla marknadsplaner och utföra målgruppsanalyser för att skapa reklam som passar varje specifik målgrupp.
Vissa reklambyråer är inriktade på att skapa konsumentreklam medan andra fokuserar på business-to-business. De som erbjuder flera typer av marknadsföringstjänster brukar kallas för fullservicebyråer. Om en byrå specialiserar sig på digital marknadsföring kallas de istället för webbyråer eller digitala byråer.

Från reklambyrå till kommunikationsbyrå – förändringar i branschen
Flera byråer har börjat kalla sig kommunikationsbyråer eftersom man anser att man arbetar i gränslandet mellan reklambyråer och PR-byråer. Till skillnad från reklambyråer, arbetar PR-byråer med icke-köpta kanaler för kommunikation. Det kan exempelvis handla om att skapa pressmeddelanden för att nå ut till media, bloggar och sociala medier för att skapa publicitet. PR-byråer kan även hantera lobbying och kriskommunikation.
Hur en reklambyrå kan hjälpa dig med din marknadsföring
Att samarbeta med en reklambyrå kan hjälpa ditt företag att hitta kreativa lösningar på olika problem. Reklambyråerna brukar börja med att undersöka vad som är den specifika utmaningen, och tar sedan fram en strategi för att lösa problemet.
Det är viktigt att både beställaren och reklambyrån har tydliga förväntningar på varandra, och att man väljer en byrå som har erfarenhet och kompetens som matchar ditt företags behov. Varje reklambyrå har sin egen arbetsmetodik och det är därför viktigt att välja en byrå som passar dina behov och önskemål.
Reklambyråer och SEO
Trots att många reklambyråer i Sverige kallar sig fullservicebyråer, väljer de inte att fokusera på sökmotoroptimering. Vissa gör försök, men lyckas inte prestera på samma nivå som specialiserade SEO-byråer. Även om vissa reklambyråer kan skapa kampanjsajter och köpa annonser på sociala medier som Facebook, så är detta i jämförelse med de möjligheter som finns inom SEO, en mycket liten del av marknadsföringen.
Reklambyråer kan vara duktiga på att skapa reklam som fångar kundernas uppmärksamhet, men när det kommer till content marketing kan de ha brister. Traditionellt har reklambyråernas huvudsakliga uppgift varit att skapa annonser och andra typer av reklam som målgruppen påtvingas, vilket ofta kräver en kampanjstrategi med punktinsatser under året.
Content marketing handlar däremot om att kontinuerligt skapa värdefullt innehåll som målgruppen självmant tar del av. Därför fungerar inte reklambyråernas reklamtänk när det gäller content marketing. Många reklambyråer saknar också erfarenhet av SEO, vilket är avgörande för att få innehållet att synas i sökmotorer som Google. Det är därför viktigt att välja en byrå som har rätt kompetens och erfarenhet för att skapa innehåll som inte bara är värdefullt för målgruppen, utan också syns och genererar nya leads.
Hur en reklambyrå kan hjälpa ditt företag på rätt bana
Många företag väljer att anlita reklambyråer eftersom byråerna har specialkunskaper inom marknadsföring och reklam som företagen ofta saknar. Det kan vara att försäljningen har gått ner, att företaget inte får några nya kunder eller att deras befintliga marknadsföring inte ger önskat resultat. Reklambyråerna kan komma med nya idéer och lösningar som hjälper företaget att hitta rätt väg igen. De kan ta fram effektivt säljmaterial, annonser och tydliga marknadsplaner för att öka synligheten och försäljningen.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.