Vad är en crawl budget inom SEO?

Inom en specifik tidsperiod avgränsar crawl budgeten antalet webbsidor som Googlebot söker igenom och inkluderar i sin sökindexering för en webbplats.

Vad är en crawl budget inom SEO

 

Varför är det viktigt för SEO?

I korta ordalag, om en sida inte blir indexerad av Google kommer den inte att rankas för något. Om antalet sidor på din webbplats överskrider dess genomsökningsbudget (crawl budget) kan det leda till att vissa sidor inte blir indexerade. Om antalet sidor är mycket högt kan detta påverka indexeringen. För det mesta behöver de flesta webbplatser inte oroa sig för sin genomsökningsbudget eftersom Google är effektiv på att hitta och indexera sidor. Det finns dock vissa fall där du bör vara uppmärksam på din genomsökningsbudget:

Om du driver en stor webbplats – exempelvis en e-handelswebbplats med över 10 000 sidor, kan det vara svårt för Google att hitta alla sidor.

Om du precis har lagt till många nya sidor på din webbplats – till exempel hundratals sidor i ett nytt avsnitt, är det viktigt att du ser till att ha en tillräcklig budget för att få dem indexerade snabbt.

Om det finns många redirects på din webbplats – kan detta också påverka din genomsökningsbudget negativt. Det finns dock några enkla sätt att maximera din webbplats budget.

 

Hur kan man maximera sin crawl budget?

Att förbättra hastigheten på din webbplats kan ha en positiv inverkan på hur många av dina webbadresser Googlebot hinner genomsöka. Google själva hävdar att “en snabbare webbplats förbättrar användarupplevelsen samtidigt som genomsökningshastigheten ökar”. Med andra ord kan en långsam laddningstid äta upp viktig tid för Googlebot att genomsöka fler av dina sidor. Om dina sidor däremot laddar snabbt, ger du Googlebot mer tid att besöka och indexera fler av dina sidor.

Förutom snabb laddning är intern länkning också en viktig faktor för att förbättra din webbplats genomsökbarhet. Googlebot prioriterar sidor som har många interna och externa länkar som pekar på dem. Även om det är svårt att få bakåtlänkar som pekar till varje enskild sida på din webbplats är intern länkning ett bra alternativ. Genom att använda interna länkar på din webbplats kan du guida Googlebot till att indexera alla sidor du önskar.

Slutligen är en platt webbplatsarkitektur en annan viktig faktor som kan påverka din webbplats genomsökbarhet. Detta innebär att din webbplats struktur är enkel och logisk, utan onödiga hinder som kan försvåra Googlebots genomsökning. Genom att implementera dessa åtgärder kan du öka sannolikheten för att Googlebot hinner genomsöka och indexera alla dina sidor, vilket i sin tur kan öka din synlighet på sökmotorerna.

 

Vad ska man undvika?

Orphan page – För att undvika föräldralösa sidor, som är sidor utan interna eller externa länkar som pekar på dem, är det viktigt att säkerställa att varje sida på din webbplats har minst en intern eller extern länk som leder till den. Google har svårt att hitta föräldralösa sidor och det kan påverka din crawl budget negativt.

Duplicerat innnehåll – En annan viktig aspekt att ta hänsyn till är att begränsa duplicerat innehåll på din webbplats. Detta kan påverka din genomsökningsbudget då Google inte vill indexera flera sidor med samma innehåll, vilket kan förhindra att viktiga sidor blir indexerade. Det är därför viktigt att ha unikt och högkvalitativt innehåll på alla sidor på din webbplats. Detta kan vara en utmaning för en stor webbplats med tusentals sidor, men det är ett viktigt steg för att få ut så mycket som möjligt av din crawl-budget.

 

Källa: https://developers.google.com/search/blog/2017/01/what-crawl-budget-means-for-googlebot

 

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.