Vad är CTR?
CTR, som står för Click-Through-Rate, är viktigt för att mäta effektiviteten av en länk, knapp eller annons. Att mäta CTR innebär att man jämför antalet gånger en länk har blivit klickad på med hur många gånger den har visats. Med andra ord visar CTR hur många procent av personerna som har sett exempelvis annonsen eller sökresultatet som också har klickat på den för att gå vidare till den aktuella webbplatsen eller sidan.
Bilden visar programmet Google Analytics
Klickfrekvens
På svenska kallas det för klickfrekvens och det är en viktig parameter för att bedöma prestandan av en marknadsföringskampanj eller annons. Klickfrekvens är det antal klick som en länk får i förhållande till antalet exponeringar eller visningar som den får. Det innebär att högre CTR-värde indikerar att fler människor interagerar med din annons eller länk, vilket kan resultera i ökad trafik till din webbplats eller ökad försäljning.
Varför används CTR?
Att studera Click-Through-Rate är viktigt för att bedöma hur väl en marknadsföringsstrategi fungerar för att locka in besökare till en webbplats. Hög CTR är ett tecken på en effektiv marknadsföring och ökar chanserna för att besökarna klickar vidare till webbplatsen. Genom att dra slutsatser från CTR-data kan vi optimera marknadsföringsstrategin och förbättra konverteringsgraden. Om en annons eller webbsida visas för många besökare men det är få som klickar sig vidare, innebär det att potentialen för att omvandla sökare till kunder inte utnyttjas till fullo.
Hur används klickfrekvens inom digital marknadsföring?
Det handlar helt enkelt om att få ut mesta möjliga av sina resurser. Om många människor ser en annons eller webbsida men få klickar på den så blir Click-Through-Rate låg. Detta innebär att man inte har utnyttjat potentialen att locka besökare till att bli kunder. Så att hålla ett öga på Click-Through-Rate kan hjälpa företag att maximera sin marknadsföring och öka konverteringar.
CTR inom annonsering
Med hjälp av Click-Through-Rate kan man bedöma hur effektiv en annons är utformad. Ju högre Click-Through-Rate, desto mer intressanta tycker användarna att annonserna är, vilket innebär fler klick. En hög klickfrekvens kan också leda till en bättre annonsrankning och lägre CPC. Genom att jämföra Click-Through-Rate mellan olika kampanjer, annonser och sökord kan man identifiera vilka som fungerar bäst. Kampanjer med låg Click-Through-Rate kan därefter avslutas. Att hålla koll på Click-Through-Rate är en viktig del av att maximera annonsprestandan och få ut mest möjliga av din marknadsföringsbudget.
CTR inom sökmotoroptimering
Att ranka högt på Google och andra sökmotorer är en viktig del av SEO och content marketing, men det är inte det enda som spelar roll. Att ha en hög CTR är också avgörande för att locka till sig trafik. Detta kallas “organisk CTR”.
Dessutom är CTR en rankingfaktor. Genom att öka klickfrekvensen kan din webbsida hamna högre upp i sökresultaten och generera ännu mer trafik.
Så kom ihåg, en hög organisk CTR är avgörande för att få mer trafik från sökmotorer. Se till att du optimerar dina annonser och sökresultat för att locka till dig fler klick och öka din organiska Click-Through-Rate.
CTR inom konverteringsoptimering
CTR, eller click-through rate, är en viktig faktor för att öka konverteringsgraden på en webbsida. Inom konverteringsoptimering används CTR för att analysera klickfrekvensen för olika länkar och knappar på en sida, med syftet att öka antalet besökare som genomför önskad handling, såsom att lägga en produkt i varukorgen eller fylla i en anmälningsblankett.
En högre Click-Through-Rate kan bidra till att öka konverteringsgraden på webbshoppar, affiliatesidor och landningssidor, vilket leder till fler köp eller andra önskade handlingar från besökarna. För att uppnå en hög Click-Through-Rate på en webbsida är det viktigt att ha tydliga och välplacerade länkar och knappar, samt att testa olika variationer av design och text för att se vad som passar dina kunder.
Källa: https://support.google.com/google-ads/answer/2615875?hl=sv
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.