SEO Ordlista: 200+ Termer & definitioner du behöver känna till

SEO ord lista 200+

Above the Fold

Innehåll som visas på en webbplats innan användaren rullar ned. År 2012 skapade Google en ny algoritm. Page Layout Algorithm. Det gjorde man för att sänka rankingen för webbplatser som visar för många annonser i detta utrymme.

AJAX

Asynchronous JavaScript och XML är en typ av programmering som gör att en webbsida kan skicka och ta emot information från en server för att dynamiskt ändra sidan utan att ladda om den.

Algorithm

Ett datorprogram som används av sökmotorer för att hämta data och leverera resultat för en sökning. Sökmotorer använder en kombination av algoritmer för att leverera rankade webbsidor via en resultatsida baserat på ett antal rankingfaktorer och signaler.

Algorithm change

Med andra ord algoritmändring. Vissa algoritmändringar går helt obemärkt förbi. Effekterna av en större algoritmändring kan vanligtvis ses ganska snabbt, men förändringen kan ibland ta några veckor att helt implementeras.

Alt-attribute

HTML-kod som ger information som används av sökmotorer och skärmläsare (för synskadade personer) för att förstå innehållet i en bild.

Kallas även: Alt text

AMP

Accelerated Mobile Pages (AMP) är en öppen källkod i HTML-ramverk som gör det möjligt att leverera en desktop-baserad sida snabbare på mobilen. Det användes som kriterium för att få synlighet i nyheter på den så kallade Top Stories karusellen.

Analytics

Vetenskapen om att samla in, analysera och tolka data för att vidta framtida åtgärder baserat på vad som har fungerat historiskt sett, eller inte.

Se också: Google Analytics

Anchor text

De klickbara orden i en länk. Denna text är avsedd att ge kontextuell information till användare och sökmotorer om vad webbsidan eller webbplatsen som länkas till handlar om. Till exempel, om du skulle skapa en länk för att skicka dina besökare till Search Engine Journal, så är “Search Engine Journal” ankartexten.

 

Artificial intelligence (AI)

Vetenskapen att få datorer att utföra uppgifter som kräver mänsklig intelligens. Istället för att följa en uppsättning programmerade regler (som en algoritm), är en AI-dator i grund och botten en digital hjärna som lär sig. AI kan också fatta och genomföra beslut utan mänsklig inblandning.

Authority

Kombinationen av signaler som sökmotorer använder för att bedöma webbplatser och webbsidor för rankning.

Author authority

Author authority är ett begrepp som används för att bedöma rykte och referenser hos personer som skriver online-innehåll som en rankingfaktor. Ursprungligen testade Google detta i kombination med Google+, men trots flera patentansökningar finns inga bevis som stöder det som en rankingfaktor.

Google lägger vikt vid E-A-T för att minska desinformation online, särskilt inom YMYL-nischer som hälsa och ekonomi. I dessa områden rekommenderas det att bygga upp författarens auktoritet för att visa trovärdighet för ett varumärke, även om det för närvarande inte påverkar rankingen.

B2B

B2B står för “business-to-business”. Inom B2B SEO är köpcykeln längre, produkter och tjänster är dyrare och publiken består av professionella beslutsfattare.

B2C

B2C står för “business-to-consumer”. Inom B2C SEO är köpcykeln vanligtvis kortare (den varierar dock beroende på bransch), produkter och tjänster är (mestadels) billigare och målgruppen är slutkonsumenterna.

Backlink

En backlink är en länk från en annan webbplats som pekar till din webbplats och kan öka din sökmotoroptimering genom att öka auktoriteten och trovärdigheten för din webbplats.

Baidu

Den mest populära sökmotorn i Kina, Baidu grundades i januari 2000 av Robin Li och Eric Xu.

Bing

Namnet på Microsofts sökmotor. Bing lanserades i juni 2009 och ersatte Microsoft Live Search (tidigare MSN Search och Windows Live Search). Sedan 2010 har Bing drivit Yahoos organiska sökresultat som en del av en affär som Microsoft och Yahoo gjorde i juli 2009.

Black Box

Ett datorprogram som är dåligt förstådd. Inmatningar och utmatningar kan observeras, men det finns ingen åtkomst till själva processen på grund av dess konfidentiella natur. Till exempel är Googles algoritm en black box.

Black Hat

Riskfyllda taktiker som strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga.

Blogg

En publikation av innehåll, sorterad i kronologisk ordning, med det senaste innehållet som visas överst. Innehållet speglar personliga eller företagsintressen och kan skrivas av en enskild person eller en grupp bidragsgivare. Bloggar kallades ursprungligen webblogger eller webbloggar. Men eftersom “webblogg” också kan betyda en servers loggfiler, blev termen förvirrande. För att undvika denna förvirring, kom förkortningen “blogg” till och blev det vanliga ordet.

Bounce Rate

Procentandelen av webbplatsbesökare som lämnar webbplatsen utan att besöka en annan sida på samma webbplats. Studsbolaget varierar beroende på bransch och nisch. Även om studsbolaget kan indikera potentiella problem med innehållet eller webbplatsen är det inte en direkt rankingfaktor enligt Google.

Bot

Inom SEO refererar “bot”, förkortning av “robot”, till ett automatiserat program som kryper igenom och indexerar webbsidor för sökmotorer. Bots är också kända som spindlar, crawlers eller Googlebots och de spelar en avgörande roll för att bestämma var din hemsida hamnar på rankingen.

Branded Keyword

När en användares sökfråga inkluderar en exakt matchning eller variation av ett specifikt företags- eller varumärkesnamn. Exempel på varumärkesrelaterade sökord är “Growth Marketing”, “growthmarketing.se” och “Growth Marketing SEO Guide”.

Breadcrumb

En navigeringselement som hjälper användare att enkelt förstå var de befinner sig på en webbplats.

Broken Link

En länk som leder till en 404 not found-sida. Vanligtvis blir en länk bruten när:

  • En webbplats går offline.
  • En webbsida tas bort utan att omdirigering implementeras.
  • Den angivna URL:en har ändrats utan att omdirigering implementeras.

Cache

En teknologi som lagrar webbinnehåll tillfälligt. Exempelvis bilder, för att minska framtida laddningstider på sidan.

Cached Page

En ögonblicksbild av en webbsida när en sökmotor senast kryssade den.

Canonical URL

Ett HTML-kodeelement som anger en föredragen webbplats-URL. Används när flera URL:er har samma eller liknande innehåll, för att minska duplicerat innehåll. Duplicerat innehåll kallas är även känt som kanonisering.

ccTLD

En landskod för domäner. Till exempel skulle ett företag baserat i Storbritannien ha en domän som detta: www.exempelsida.co.uk, där uk är ccTLD.

Citation

I lokal SEO betyder en citation när någon online nämner ett varumärkesnamn, adress eller telefonnummer. Citationer finns vanligtvis i kataloger, sociala nätverk och community-profiler, resultatsidor eller varje omnämnande av ett varumärke online som inte inkluderar en länk till webbplatsen. NAP kan påverka ranking och synlighet på Google Maps.

Click Bait

Innehåll som utformas för att locka människor att klicka genom att överdriva eller skapa vilseledande rubriker för att publicerare kan tjäna annonsintäkter.

Click Depth

Antalet klick som krävs för att komma från startsidan eller en landningssida till en destinationsida på en webbplats. Ju fler klick desto mindre sannolikt att Google kommer att krypa sidan eller att den rankas. Click Depth är viktigt för att sidor ska krypas effektivt och för att flödet av link equity inte ska påverkas. Därav påverkar click depth rankningen indirekt.

Click-Through Rate (CTR)

Andelen (i procent) av användare som klickar på ett organiskt sökresultat. Detta beräknas genom att dividera det totala antalet klick på organiska resultat med det totala antalet visningar och sedan multiplicera med 100.

Cloaking

Att visa olika innehåll eller URL:er för människor och sökmotorer. Det är en överträdelse av Googles riktlinjer.

CMS

Står för ”Content Management System”. En webbaserad applikation som låter människor skapa, ladda upp och hantera digitala tillgångar.

Co-Citation

Hur ofta två webbplatser (eller webbsidor) nämns tillsammans av en tredjeparts webbplats, även om de första två inte länkar till (eller refererar) varandra. Detta är ett sätt som sökmotorer kan använda för att fastställa ämnessimilarity.

Code To Text Ratio

Mängden text som visas på en sida jämfört med mängden som finns i koden som används för att konstruera sidan. Ett högre förhållande mellan text och kod anses ge en bättre användarupplevelse men det är inte direkt en rankingfaktor.

Comment spam

Dåligt skrivna kommentarer, ofta irrelevanta och självfrämjande, som postas av spambotar i hopp om att få en gratis (men i slutändan värdelös) länk.

 

Competition

Competition betyder helt enkelt konkurrens.
Det finns två typer av konkurrens:

  • Direkta konkurrenter: Företag som säljer liknande produkter och/eller tjänster, tillgodoser samma behov och riktar sig till en liknande målgrupp både online och offline.
  • SEO-konkurrenter: Företag som konkurrerar om samma sökord och organisk synlighet, men med olikartade produkter eller tjänster som tillgodoser olika behov och/eller målgrupper.

Content

Ord, bilder, videor eller ljud (eller en kombination av dem) som förmedlar information som är avsedd att distribueras till webbplatsens besökare.

Content är en av de två viktigaste Google ranking-faktorerna (tillsammans med länkar). Sökmotorer vill belöna innehåll som är användbart, informativt, värdefullt, trovärdigt, unikt och engagerande med bättre trafik och synlighet.

Content is King

En fras som ofta används av talare på konferenser och författare på populära SEO (och digital marknadsföring) publikationer. I detta sammanhang betyder “content is king” vanligtvis att innehåll är avgörande för att du ska ha någon SEO-, digital marknadsförings- eller affärssuccé.

Denna fras går faktiskt tillbaka till en Bill Gates-essä, “Content is King”, den publicerades den 3 januari 1996.

Conversion

När en användare slutför en önskad handling på en webbplats. Exempel på konverteringar inkluderar:

  • Att genomföra ett köp.
  • Lägger varor i en varukorg.
  • Slutföra ett formulär (t.ex. begära en demonstration, registrera dig för ett event).
  • Ladda ner premiuminnehåll (t.ex. e-bok).
  • Prenumerera på en e-postnyhetsbrev.
  •  

Conversion rate

Frekvensen (i procent) där webbplatsanvändare fullföljer en önskad åtgärd. Detta beräknas genom att dividera det totala antalet konverteringar med trafik och sedan multiplicera med 100.

Conversion rate optimization (CRO)

Processen att förbättra antalet eller kvalitén på konverteringar som sker på en webbplats. Några populära CRO-taktiker inkluderar testning av förändringar i webbplatsdesign, bilder, pris, call-to-action och meddelanden.

Core update

När Google gör en stor uppdatering till sin algoritm. Google meddelar ibland ett specifikt tema för sina uppdateringar, såsom Page Experience-uppdateringen, men core updates är ospecifika och sker flera gånger om året.

Core web vitals

En uppsättning metriker som mäter prestandan på sidan i relation till användarupplevelsen. Core web vitals introducerades tillsammans med Page Experience-uppdateringen som de viktigaste signalerna som indikerar en bra användarupplevelse:

  • Largest contentful paint (LCP) – laddningsprestanda.
  • First input delay (FID) – interaktivitet.
  • Cumulative layout shift (CLS) – visuell stabilitet.

Google bekräftade att core web vitals är en rankingfaktor men sa att relevans och andra faktorer kan vara viktigare.

Correlation

I vilken grad en relation existerar mellan två eller flera element. Används ofta inom SEO-forskning för att dra slutsatser om samband mellan variabler och sökresultat på grund av algoritmens “black box” -karaktär. Kom dock alltid ihåg att correlation ≠ causation.

Crawl Budget

Det totala antalet URL:er som sökmotorer kan och vill krypa på en webbplats under en specifik tidsperiod.

Crawl Error

  • URL:er som en sökmotorrobot inte kan krypa på.
  • URL:er som returnerar en statuskodsfel.

Crawler

Ett program som sökmotorer använder för att crawla på webben. Robotar besöker webbsidor för att samla information och lägga till eller uppdatera en sökmotors index.

Även känt som: Bot, Spider, Web Crawler.

Crawling

Processen att samla in information, med hjälp av en crawler, från miljarder offentliga webbsidor för att uppdatera, lägga till och organisera webbsidor i en sökmotors index.

CSS

Cascading Style Sheets beskriver hur HTML-element (t.ex. färg, typsnitt) ska visas på webbsidor och anpassa sig när de visas på olika enheter.

Customer journey

Alla potentiella ögonblick (eller touchpoints) där en prospekt utsätts för eller engagerar sig med ett varumärke. Alla dessa interaktioner är utformade för att så småningom övertyga, påverka och konvertera den potentiella kunden till att bli en kund, klient eller prenumerant.

Kallas även kundresa på svenska.

Data

Alla siffror som representerar verkliga kunder – vem, vad, var, när, varför och hur – allt som behövs för att fatta informerade beslut om SEO-strategier och taktik.

Dead-End Page

En webbsida som inte länkar till några andra webbsidor. Kallas dead-end page eftersom det inte finns någonstans att gå vidare när en användare eller bot kommer till denna sida.

Deep Link

  • En länk som pekar till vilken webbsida som helst förutom startsidan.
  • En länk som pekar till innehåll inom en mobilapplikation.

Deep Link Ratio

När en intern länk pekar direkt till en sida annat än startsidan på en webbplats, kallas detta en djup länk. Förhållandet mellan deep links jämfört med länkar till startsidan kallas deep link ratio.

Det anses att ha länkar direkt till djupa sidor på en webbplats indikerar kvaliteten på innehållet på webbplatsen. Ju fler djupa länkar du har, desto bättre är webbplatsen. Det finns inget bevis för att deep link ratio har någon direkt påverkan på ranking.

Deindexera

När Google tar bort en webbplats eller webbsida från sökresultaten, antingen tillfälligt eller permanent. Mer specifikt dess sökindex. Google tillhandahåller ett verktyg för att ta bort URL:er i Search Console för frivilliga fall; men en webbplats kan också deindexeras som straff för att ha överträtt Googles riktlinjer i form av en manuell åtgärd.

Även känt som: delistning

Direct traffic

Det är trafiken som Google Analytics kallar de användare som navigerar direkt till webbplatsen genom att skriva URL:en direkt i webbläsaren eller genom att klicka på en bokmärkeslänk. Google inkluderar också i direkttrafik eventuella trafikkällor som den inte känner igen.

Directory

En lista över webbplatser, vanligtvis uppdelade i relaterade kategorier och underhållna av mänskliga redaktörer. Beroende på katalogen kan inkludering vara gratis eller betald. Tidigare var länkar från kataloger mycket eftertraktade (till exempel DMOZ), vilket ledde till omfattande missbruk och övergripande devalvering av den här typen av länkbyggande.

Även känt som: Webbplatskatalog, Länkkatalog.

Disavow

Om din länkprofil innehåller en hög andel spammiga, artificiella eller lågkvalitativa inkommande länkar som kan skada din ranking – och du inte kan få dem borttagna av en legitim anledning (t.ex. länken finns på en webbplats som du inte har kontroll över) – kan du använda Googles Disavow Tool för att tala om för Google att ignorera dessa länkar.

 

DMOZ

The Open Directory Project. Denna människoredigerade katalog av webbplatser lanserades den 5 juni 1998 och stängdes den 17 mars 2017.

Do-follow

En länk som inte använder attributet “nofollow”. Med andra ord, en länk som räknas som en länk och kan påverka sökmotoroptimeringen.

Domain

En webbadress som vanligtvis slutar med en förlängning som exempelvis ”.com”, eller ”.se”. Till exempel: www.growthmarketing.se är domänen för den här webbplatsen.

Domain age

Datumet då en domän registrerades fram till dagens datum är känt som domänålder eller domain age.

Det ansågs en gång att en större domänålder gav en domän mer auktoritet, men idén om att domänålder påverkar rankning har sedan dess avfärdats.

Domain Authority

Den totala “styrkan” hos en webbplats, det byggs upp över tid. Det kan hjälpa en ny sida att ranka högt snabbt, även innan den har fått länkar eller engagemang.

Ett betyg, mellan 0-100, som SEO-programvara företaget Moz använder för att förutsäga förmågan hos en webbplats att ranka i sökresultat.

Domain history

All aktivitet, inklusive backlinks och webbplatser som tidigare byggts på en domän, kallas för domänhistorik.

Om en tidigare webbplats på en domän fick en straff kommer detta att fortsätta att vara kopplat till domänen och orsaka problem för den nya ägaren.

Det rekommenderas att alltid kontrollera domänhistoriken innan du köper en domän.

Doorway Page

Webbsidor som skapas för att ranka i sökmotorer för specifika sökord endast för att omdirigera användare som klickar på den sidan till en annan webbplats.

DuckDuckGo

En sökmotor som grundades den 28 september 2008. Den är ofta lovordad för sin stora fokus på användarintegritet och brist på filterbubblor (personalisering av sök). DuckDuckGo förlitar sig på mer än 400 källor för att kunna leverera sina sökresultat, inklusive vertikala sökmotorer, sin egen webbspindel, DuckDuckBot, Bing och Yandex. År 2016 genomfördes 4 miljarder sökningar på DuckDuckGo.

Duplicate Content

När en betydande mängd av innehållet på en webbsida matchar, eller är väldigt likt, men även innehåll som finns någon annanstans på samma webbplats eller på en helt annan webbplats.

Dwell Time

Den tid som går mellan när en användare klickar på en sökresultat och sedan återvänder till SERP från en webbplats. Kort dwell time (t.ex. mindre än 5 sekunder) kan vara en indikator på lågkvalitativt innehåll för sökmotorer.

E-A-T

Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet) är ett koncept som togs från Googles riktlinjer för kvalitetskontroll av sökresultat och blev känt som E-A-T.

E-A-T representerar signaler som Google använder för att bedöma kvaliteten på innehåll, men det är inte en rankingfaktor.

Google har åtagit sig att stoppa spridningen av desinformation, särskilt från webbplatser som verkar inom ”your money your life” (YMYL) nicher. Som exempelvis finans eller hälsa.

E-commerce

Köp och försäljning av produkter online.

Editorial link

En länk som ges av en webbplats till en annan utan att mottagaren ber om eller betalar för det.

Också känt som: naturlig länk.

.edu links

Utbildningsinriktade institutioner har en toppdomän (TLD) på .edu. Till exempel stanford.edu. En länk från en sådan webbplats kallas för.edu-länk.

Länkar från .edu-webbplatser ansågs vara “svåra att få” och ansågs ha mer värde för länkbyggande. Som ett resultat riktade länkbyggare in sig på .edu-länkar tills många av de mindre kända .edu-webbplatserna devalverades av Google och alla fördelar med länken ignorerades.

Engagement Metrics

Metoder för att mäta hur användare interagerar med webbsidor och dess innehåll. Exempel på Engagement metrics:

  • Klickfrekvens (click-through rate)
  • Konverteringsfrekvens (conversion rate)
  • Avvisningsfrekvens (bounce rate)
  • Tid på sida/webbplats (time on page/site)
  • Nya vs återvändande besökare (new vs returning visitors)
  • Frekvens och recency
  • Dwell time

Entities

Personer, platser, organisationer, webbplatser, händelser, grupper, fakta och andra ting.

External link

En external link är en länk som leder från webbsida A till webbsida B. Alltså utanför domänen eller webbplatsen. Det är ett sätt att ge källor eller vidare information till användarna.

Featured snippet

För vissa förfrågningar, vanligtvis frågor (t.ex. vem/vad/var/när/varför/hur), visar Google ibland en särskild block ovanför de organiska sökresultaten. Denna ruta innehåller en sammanfattning (i form av en paragraf, lista, tabell eller video), samt publiceringsdatum, sidtitel, länk till webbsidan där svaret kommer ifrån och websidans URL.

Också känt som: Position Zero.

Findability

Hur lätt innehållet på en webbplats kan upptäckas, både internt (av användare) och externt (av sökmotorer).

First Link Priority

Ett koncept inom intern länkning som går ut på att Google behandlar länkar annorlunda om det finns två länkar på en webbsida som pekar mot samma sida. Det ansågs att Google skulle betrakta ankartexten från den första länken som mer inflytelserik.

Det finns inget definitivt bevis på hur Google behandlar en länk på en sida. När du lägger till länkar på en sida rekommenderas det att göra detta med användaren i åtanke och tillämpa länken på ankartexten där det är relevant.

Footer link

Länkar som visas i den nedre delen (eller “footern”) på en webbplats.

Freshness

Färskhet avser åldern på innehåll som publiceras online.

Det anses att Google prioriterar färskt innehåll inom vissa nischer samt för vissa frågor beroende på vissa faktorer. Till exempel sökningar relaterade till COVID-annonseringar eller sportresultat.

Query Deserves Freshness (QDF) är en del av Google-algoritmen som avgör när en sökning ska visa aktuell information, särskilt vid nyheter, återkommande evenemang, informationsfrågor och produktfrågor.

Google

Sökmotorn grundad av Larry Page och Sergey Brin i september 1998. Google markerade ett radikalt avsteg från mänskligt redigerade webbkataloger genom att förlita sig på crawling teknik och en komplex algoritm för att analysera länkmönster och rangordna webbplatser. Google är den mest använda sökmotorn i nästan varje land i världen.

Google Analytics

Ett gratis webbanalysprogram som kan användas för att spåra besökarens beteenden, trafikanskaffningskällor, innehållsprestanda och mycket mer.

Google Bomb

Det är en praxis som syftar till att få en webbplats att ranka som nummer ett för en överraskande eller kontroversiell sökfras. Detta uppnåddes genom att ha ett stort antal webbplatser länka till en viss webbsida med specifik ankartext för att hjälpa den att rankas för den termen. Till exempel, 2003 rankades president George W. Bushs biografi på Vita Huset nummer ett på en sökning efter “miserable failure”.

Googlebot

En crawler bot som Google använder för att hitta och lägga till nya webbplatser och webbsidor i sin sökindex.

Google Dance

En term som började användas 2002 för den skakiga tidsperioden då Google uppdaterade sitt sökindex, ungefär varje månad.

Google hummingbird

Google Hummingbird var en sökalgoritm av Google som officiellt meddelades i september 2013 efter att den hade använts i en månad. Syftet med Hummingbird var att bättre förstå hela sammanhanget i sökningar istället för vissa sökord, för att ge bättre resultat.

Google Panda-algoritmen

En stor Google-algoritmuppdatering som ursprungligen rullades ut i februari 2011, följt av många efterföljande uppdateringar. Målet med Google Panda var att minska synligheten av lågvärdigt innehåll, ofta producerat av “content farms”. 2016 blev Panda en del av Googles core ranking algorithm.

Google Penguin-algoritmen

Ännu en stor Google-algoritm som lanserades i april 2012, följt av en serie uppdateringar och förnyelser. Målet med Penguin var att minska synligheten av överoptimerade webbplatser, eller webbplatser som missbrukade vissa spammiga taktiker (t.ex. att bygga lågkvalitativa länkar och keyword stuffing). 2016 började Penguin att köra i realtid som en del av Googles kärnalgoritm.

Google pigeon-algortimen

Google Pigeon-uppdateringen är namnet (givet av SEO-branschen, inte Google) på en betydande Google-uppdatering för lokala sök som lanserades den 24 juli 2014. Syftet med Pigeon var att förbättra noggrannheten och relevansen för lokala sök genom att utnyttja mer traditionella Google-rankingssignaler och förbättra rankingparametrar för avstånd och placering.

Google RankBrain

En av de viktigaste Google-algoritmändringar som introducerades officiellt i oktober 2015, även om den hade testats under flera månader innan detta. Med RankBrain lade Google till maskininlärning till sin algoritm och har kallats den tredje viktigaste ranking-signalen. I juni 2016 avslöjades det att RankBrain har varit involverad i varje sökfråga och påverkar rankingen.

Google Sandbox

En teorei som är omdiskuterad (men aldrig bekräftad av Google) “vänteperiod” som förhindrar nya webbplatser från att se fullständig nytta av deras optimeringsinsatser. Vanligtvis observeras denna effekt. Oftast gör man det med nya webbplatser som riktar in sig på konkurrensutsatta sökord och kan endast övervinnas när webbplatsen vinner tillräckligt med auktoritet.

Google Search Console

Googles Search Console erbjuder flera användbara funktioner, inklusive möjligheten att övervaka webbplatser för indexfel och webbplatsens hastighet. Dessa sidor används också för att hantera manuella åtgärder.

Google Search Quality Rater Guidelines

Google använder en dokumentation med riktlinjer för sina interna Quality Raters att hänvisa till vid manuell granskning av webbplatser.

Den ursprungliga interna dokumentationen var konfidentiell och Google släppte sedan offentligt de så kallade Search Quality Rater Guidelines på nätet. Dessa uppdateras till och från.

Informationen i dokumentet är en guide för att skapa högkvalitativt innehåll och innehåller konceptet E-A-T. Riktlinjerna är inte en lista över direkta rankingfaktorer.

Google Trends

En webbplats där du kan utforska data visualiseringar av de senaste söktrenderna, berättelserna och ämnena.

Google Webmaster Guidelines

Googles riktlinjer för bra optimeringspraxis, samt “olagliga” metoder som kan resultera i manuella åtgärder. I grund och botten:

Skapa unika, värdefulla och engagerande webbplatser och webbsidor för användare, inte sökmotorer.

Undvik knep och tekniker som lurar användare och bara är avsedda att förbättra sökresultat.

.gov links

Statliga organisationer har en toppdomän (TLD) .gov. Till exempel usa.gov. En länk från en sådan webbplats kallas en .gov-länk eller .gov link.

Endast regeringsorgan i USA kan ansöka om och få en .gov TLD. Andra länder har sina egna landspecifika versioner, exempelvis .gov.uk.

Statliga TLD-domäner regleras strikt och betraktas som betrodda informationskällor. Av denna anledning anses en länk från en .gov-domän ha betydande värde och har blivit ett mål för länkspam.

Gray Hat

Ett antaget “grått” område mellan tekniker som följer Googles riktlinjer men sedan lägger till en element som böjer reglerna lite.

Guest blogging

En populär länkbyggande taktik som innebär att man utvecklar innehåll för andra webbplatser i utbyte mot att man får en länk tillbaka som pekar på dina egna sidor.

Också känt som: Guest Posting

Heading

HTML heading taggar (H1-H6) separerar innehåll i avsnitt, baserat på viktighet, med H1 som det viktigaste och H6 som det minst viktiga. Rubriktaggar bör användas naturligt och bör inkludera dina mål-nyckelord där det är relevant, eftersom det kan ge en liten SEO-fördel.

Headline

En H1-tag.

Head Term

Ett populärt sökord med hög sökvolym som vanligtvis är svår att ranka för.

Också känt som: Head Keyword, Short-Tail.

Hidden text

All text som inte kan ses av en användare och är avsedd att manipulera sökresultaten genom att ladda webbsidor med innehållsrika sökord och text. Denna teknik strider mot Googles riktlinjer och kan leda till manuella åtgärder från deras håll. Till exempel genom att lägga till text som:

  • Är för liten för att läsa.
  • Samma färg som bakgrunden.
  • Använda CSS för att trycka texten utanför skärmen.

Hilltop-algoritmen

Påverkad av HITS-algoritmen och tillagd i Googles algoritm 2003, tilldelade Hilltop “expert” -status till vissa webbplatser som publicerats. De handlar om ett specifikt ämne och som också länkar till oberoende sidor om det ämnet.

HITS-algoritmen

Hyperlink-Induced Topic Search är en länkanalysalgoritm som bedömer ett värde, inte bara baserat på innehåll och inkommande länkar (auktoriteter), utan också dess utgående länkar.

Homepage

Standard- eller introduktionswebbsida på en webbplats.

.htaccess-fil

En serverkonfigurationsfil som kan användas för att omskriva och omdirigera webbadresser (URL:er).

HTML

Står för Hypertext Markup Language. HTML-taggar är specifika kodelement som kan användas för att förbättra effektiviteten för SEO för webbsidor och webbplatser.

HTTP

Hypertext Transfer Protocol är hur data överförs från en datorserver till en webbläsare.

HTTPS

Hypertext Transfer Protocol Secure använder Secure Sockets Layer (SSL) för att kryptera data som överförs mellan en webbplats och webbläsare. HTTPS är en Google rankingfaktor med mindre verkan.

Hub page

En auktoritativ central resurs (t.ex. en sida eller artikel), dedikerad till ett specifikt ämne (nyckelord/sökord), som kontinuerligt uppdateras och länkas till och som också länkar till topiskt relevanta webbsidor.

Inbound link

En länk till en webbsida som kommer från en extern webbplats. Till exempel, om Growth Marketing länkade till Google, skulle det räknas som en inkommande länk på Googles sida; om Google länkade till Growth Marketing, skulle det vara en inkommande länk på GMs sida.

Index

Databasen som sökmotorer använder för att lagra och hämta information som samlats in under crawlingsprocessen.

Indexability

Hur lätt en sökmotorbot kan förstå och lägga till en webbsida i sitt index.

Indexed page

En webbsida som har upptäckts av en crawler, har lagts till en sökmotorindex och är berättigad att visas i sökresultat för relevanta frågor.

Information Architecture

Hur en webbplats är organiserad och var olika innehålls- och navigeringselement finns på webbsidor.

Information retrieval

Processen att söka efter information (t.ex. text, bilder, video) från en stor databas och sedan presentera den mest relevanta informationen för en slutanvändare.

Internal link

En internal link (eller internlänk) är en länk som går från en sida på en webbplats till en annan sida på samma webbplats.

IP adress

En Internet Protocol-adress. IP-adresser kan vara delade eller dedikerade och påverkar inte sökresultaten, men en dedikerad IP-adress kan öka webbplatsens hastighet.

JavaScript (JS)

Ett programmeringsspråk som kan användas för att dynamiskt infoga innehåll, länkar, metadata eller andra element på webbplatser. Användning av JavaScript kan göra det svårt för sökmotorer att crawla och indexera sidor och öka laddningstiden för sidor.

Keyword

Ord eller fraser som en SEO-professional eller marknadsförare riktar in sig på. Det gör dem för att matcha och ranka för det som användare söker efter. Nyckelorden (keyword) som används på webbsidor kan hjälpa sökmotorer att bestämma vilka sidor som är mest relevanta att visa i organiska resultat när en användare skriver in en sökning.

Keyword cannibalization

En typ av självkonkurrens som uppstår när flera sidor på en webbplats rankar för samma sökfråga på en sökmotor. Detta kan resultera i en lägre CTR, minskad auktoritet och lägre konverteringsfrekvens än om man hade en sammanfogad webbsida som rankar bra.

Keyword Density

Hur ofta ett ord eller fras förekommer i innehållet på en webbsida. Detta är en föråldrad och ej bevisad metod som inte längre anses ha någon betydelse för sökmotorer. Det finns ingen idealisk procentandel som kommer att hjälpa en webbsida att ranka bättre med andra ord.

Keyword Research

Processen att upptäcka relevanta ämnen, ämnesområden och termer som sökare skriver in i sökmotorer. Men även volymen och konkurrensnivån för dessa termer. Denna praxis görs möjlig med hjälp av en mängd olika gratis och betalda verktyg.

Keyword Prominence

När ett sökord placeras så högt upp som möjligt på en webbsida för att påverka rankingen för en sökterm. Att placera ett sökord i början av en sida, till exempel i första stycket, ger en stark signal till Google om sidans innehåll. Keyword Prominence fungerar som en ranking-signal om sidans tema är i linje med sökordet.

Keyword Stemming

Att använda olika variationer av en grundläggande sökterm för att försöka förbättra sökresultaten, t.ex. shopping, shopped och shops är alla variationer av söktermen ‘shop’. Google kan idag förstå dessa variationer som samma sökord.

Keyword Stuffing

Att fylla en webbsida med irrelevanta sökord eller upprepa sökord utöver vad som är naturligt, i hopp om att öka sökresultaten. Detta är en spam-taktik som strider mot Googles riktlinjer och kan leda till manuella åtgärder.

Knowledge Graph

En databas över enheter som Google använder för att visa fakta och information om personer, platser och saker – och deras kopplingar – i en Kunskapsruta eller karusell högst upp i sökresultaten vid relevanta sökningar.

Knowledge Panel

En ruta som visas högst upp på eller i högerkolumnen (endast på desktop) på första sidan av Googles sökresultat för relevanta sökningar. Denna panel innehåller fakta och information om personer, platser och saker, samt länkar till relaterade webbplatser eller Google-sökningar.

KPI

KPI står för “key performance indicator”. Det är en mätmetod som företag använder för att bedöma om marknadsförings- och affärsmål samt mål uppnås.

Landing page

  • Vilken som helst webbsida som en besökare kan navigera till.
  • En fristående webbsida som är utformad för att fånga in leads eller generera konverteringar.

Latent semantic indexing (LSI)

En informationsåtervinningsteknik som är utformad för att hjälpa sökmotorer att identifiera rätt sammanhang för ett ord. LSI spelar ingen användbar roll inom SEO idag.

Lead

En person som kanske är intresserad av dina produkter och/eller tjänster. En lead delar frivilligt sin e-postadress (men vanligtvis även annan personliginformation eller kontaktinformation) i utbyte mot något som de anser vara värdefullt från din webbplats.

Link

En förbindelse mellan två webbplatser som byggs med HTML-kod. En länk gör det möjligt för användare att navigera till webbplatser, sociala nätverk och appar. Länkar spelar en avgörande roll i hur sökmotorer utvärderar och rankar webbplatser.

Också känt som: Backlink

Link bait

Medvetet provokativt innehåll som syftar till att fånga människors uppmärksamhet och attrahera länkar från andra webbplatser.

Link Building

En process som syftar till att få andra betrodda och relevanta webbplatser att länka till din webbplats för att hjälpa till att förbättra din ranking organiskt men även för att förbättra synligheten. Link Building kan utföras genom:

  • Att ta kontakt med media, bloggare, influencers och webbplats ansvariga.
  • Attrahera redaktionella länkar naturligt genom att publicera olika typer av högkvalitativt eller sensationellt innehåll.
  • Att betala för dem. Till exempel kan du erhålla länkar via sponsrat innehåll, betalda recensioner eller genom att betala för en specifik typ av länk som ska visas på en annan webbplats.
  • Att ingå partnerskap.
  • Till exempel, att länka samman olika egenskaper du hanterar eller äger, eller lägga till din webbplats i onlinekataloger eller recensionssajter.

Link Equity

Värdet av inkommande länkar, i termer av relevans, auktoritet och förtroende.

Link Farm

När en grupp webbplatser länkar till varandra, oftast med hjälp av automatiserade program, i hopp om att konstgjort öka sökresultaten. En spamtaktik.

Också känt som: Länknätverk, Bloggnätverk, Privat bloggnätverk

Link Juice

Ett begrepp du bör aldrig använda offentligt eller online.

Menade du kanske …: Auktoritet eller PageRank

Link profile

Alla typer av länkar som pekar mot en specifik webbplats. Kvaliteten på en webbplats länkprofil kan variera beroende på hur de erhölls och ankartexten som användes.

Link stability

Där en länk förblir på en sida konsekvent under en tid utan att ändras eller uppdateras.

Google ansökte om ett patent som hänvisade till länkrörelse och hur ofta länkarna på en sida ändrades, men det finns inga bevis som stöttar teorin att länkstabilitet har någon påverkan på ranking.

Link Velocity

Hur snabbt (eller långsamt) en webbplats samlar länkar. En plötslig ökning av länkhastigheten kan potentiellt vara ett tecken på spam eller kan bero på viralt marknadsföring eller att man gör något nyhetsvärt (antingen avsiktligt eller oavsiktligt).

Links, internal

Länkar som navigerar från en sida till en annan sida på samma domän. Interna länkar kan placeras på en sida, i huvudmenyn eller i webbplatsens sitemap.

Interna länkar kan användas för att indikera vikten av en sida på en webbplats. Till exempel det är skillnad på en sida som är direkt länkad från startsidan jämfört med en sida som är fyra klick från startsidan.

Interna länkar är viktiga eftersom Googlebot crawlers följer interna länkar för att navigera din webbplats och hitta nya sidor.

Links, nofollow

I en hyperlänk är rel = “nofollow” en attribut som läggs till länken för att visa att du inte överför något kredit eller godkännande till sidan du länkar till.

Nofollow introducerades ursprungligen av Google för att begränsa kommentarspam och nedvärderade alla nofollow-länkar, men de har sedan ändrat hur direktivet fungerar.

Nofollow betraktas nu som en “ledtråd”, vilket innebär att de fortfarande kan använda viss information om länkmönster, men generellt sett accepterar att ingen vikt bör överföras genom länken.

Links, outbound eller external

En extern eller outbound länk är en länk från en sida på x-domän till en sida på y-domän. Till exempel en länk från growthmarketing.se/google till google.com/about-us.

Tidigare ansågs externa länkar till auktoritetssidor lägga till värde till en sida eftersom det visar att sidan är välundersökt och använder betrodda källor.

Extern länkar anses inte ha något inflytande på ranking och bör endast användas för att citera källor där det är relevant.

Log file

En fil som registrerar användarnas information, såsom IP-adresser, typ av webbläsare, internetleverantör (ISP), datum/tidsstämpel, refererande sidor och antal klick.

Log file analysis

Processen att utforska data som finns i en log file för att identifiera trender, administrera webbplatsen och följa användarnas rörelser runt om på webbplatsen. Samt samla in demografisk information och förstå hur sökrobotar kryper på webbplatsen.

Long-tail keyword

  • Mycket specifika sökord med flera ord som ofta visar högre köpavsikt.
  • Mindre populära nyckelord med låg sökvolym som vanligtvis är lättare att ranka för.

Machine learning

En del av artificiell intelligens där ett system använder data för att lära sig och anpassa komplexa algoritmer och processer utan mänsklig inblandning.

Manual action

Googles term för en bestraffning. Google vidtar manuella åtgärder på en webbplats efter att en mänsklig granskare (t.ex. en Google-anställd) manuellt har granskat webbplatsen för att bekräfta om den har uppfyllt Googles riktlinjer eller inte. Bestraffade webbplatser kan antingen nedgraderas eller helt tas bort från sökresultaten. Manuella åtgärder kan bedömas för hela webbplatsen eller endast vissa webbsidor.

Meta description

En tagg som kan läggas till i “head-sektionen i ett HTML-dokument. Den fungerar som en beskrivning av en webbsidas innehåll. Denna information används inte i rankingalgoritmer, men visas ofta som “snippet” i sökresultaten. Korrekta och engagerande beskrivningar kan öka den organiska klickfrekvensen.

Meta Keywords

En tagg som kan läggas till i “head-sektionen” av ett HTML-dokument. Att lägga till en massa nyckelord här kommer inte hjälpa dig att ranka – sökmotorernas algoritmer har ignorerat denna tagg för rankingändamål i flera år på grund av missbruk (i form av “keyword stuffing”).

Meta Tags

Information som visas i HTML-källkoden för en webbsida för att beskriva dess innehåll för sökmotorer. Titel-taggen och meta-beskrivningen är de vanligaste typerna av meta-taggar inom SEO.

 

Metric

Ett sätt att mäta aktivitet och prestanda för att bedöma framgången (eller bristen på framgång) av en SEO-initiativ.

Natural link

En natural link, även kallad editorial link, är en länk som skapas av en annan webbplats utan incitament eller betalning från webbplatsens ägare.

Negative SEO

En sällsynt men skadlig praxis där webspam-tekniker används för att skada för en annan webbplats inom seo, vanligtvis en konkurrent.

Niche

En specifik marknad eller ett intresseområde som består av en liten grupp högt engagerade personer.

Noarchive tag

En meta-tag som talar om för sökmotorer att inte spara en cachad kopia av din sida.

Nofollow-attributet

En meta-tag som talar om för sökmotorer att inte följa en specifik utgående länk. Detta görs i fall när en webbplats inte vill överföra auktoritet till en annan webbsida eller när det är en betald länk. Nofollow-attributet ser ut så här:

<a href=”http://www.exempel.com/” rel=”nofollow”>anchortext här</a>

Noindex tag

En meta tagg som talar om för sökmotorer att inte indexera en specifik webbsida i sin sökindex.

Nosnippet tag

En meta tagg som talar om för sökmotorer att inte visa en beskrivning i listningen av en specifik webbsida.

“(not provided)”

Efter att sökmotorer övergick till säker sökning 2011, togs sökordsdata bort från Google Analytics och ersattes med “(not provided)”, vilket gjorde det omöjligt att veta vilka sökfrågor som var ansvariga för att besökare hittade en webbplats.

Off-Page SEO

Efterfrågan på generation och varumärkeskännedom som sker utanför en webbplats. Förutom länkbyggnad kan det omfatta marknadsföring i sociala medier, content marketing, e-postmarknadsföring, influencer-marketing och till och med offline-marknadsföringskanaler (t.ex. TV, radio, reklamskyltar).

On-Page SEO

Dessa aktiviteter sker alla inom en webbplats. Förutom att publicera relevant, högkvalitativt innehåll inkluderar on-page SEO-optimering av HTML-kod (t.ex. titel-taggar, meta-taggar), informationsarkitektur, webbplatsnavigering och URL-struktur.

Organic search

De naturliga eller obetalda listningarna som visas på en SERP. Organiska sökresultat, som analyseras och rankas av algoritmer, är utformade för att ge användarna det mest relevanta resultatet baserat på deras fråga eller sökning.

Orphan Page

En webbsida som inte länkas till från någon annan sida på samma webbplats.

Outbound Link

En länk som dirigerar besökare till en annan webbsida än den de för närvarande är på.

PageRank

Enligt Google: “PageRank är måttet på vikten av en sida baserat på de inkommande länkarna från andra sidor. Enkelt uttryckt, varje länk till en sida på din webbplats från en annan webbplats ökar din webbplats PageRank. Inte alla länkar är lika.” Algoritmen fick sitt namn efter Google-medgrundare Larry Page.

Page speed

Den tid det tar för en webbsida att helt ladda. Page speed är en rankingfaktor.

Pageview

En webbsida laddas i en webbläsare.

Paid search

Annonsform där man betalar per klick och annonserna visas över (och ofta under) de organiska resultaten på sökmotorer.

PBN:

Står för Private Blog Network.

Se: Link farm

PDF:

Står för Portable Document Format-fil. PDF-filer kan innehålla text, bilder, länkar, videor och andra element.

Penalty:

Se: Manuell åtgärd.

Persona:

En fiktiv representation av en idealisk webbplatsbesökare eller kund – deras demografi, beteende, behov, motivationer och mål – allt baserat på faktiska data.

Också känt som: köparpersona, marknadsföringspersona.

Personalization

När sökmotorer använder sökhistorik, webbhistorik, plats och relationer för att skapa en uppsättning sökresultat anpassade till en specifik användare.

PHP

Hypertext Preprocessor är ett skriptspråk som används för att skapa dynamiskt innehåll på webbsidor.

Piracy

Sökmotorer strävar efter att minska de organiska sökresultatens ranking för innehåll som kränker upphovsrätten. Google införde en filterfunktion år 2012 som minskar synligheten för webbplatser som rapporteras för många DMCA-relaterade takedown-begäran.

Pogo-sticking

När en användare efter att ha sökt på en fråga studsar fram och tillbaka mellan en SERP och de sidor som listas i sökresultaten.

Se även: Dwell time

Position

Se: Rank

PPC (Pay Per Click)

En typ av annonsering där annonsörer debiteras en viss summa (vanligtvis bestämd genom budgivning, relevans, konto-historik och konkurrens) varje gång en användare klickar på annonsen. Kombinationen av PPC och SEO kan resultera i mer SERP-utrymme, klick och konverteringar. PPC-data kan också informera din SEO-strategi, och vice versa.

QDF

Står för Query Deserves Freshness, där en sökmotor kan bestämma sig för att visa nyare webbsidor i sökresultat (istället för äldre sidor) om ett visst sökord är trendigt, till exempel om en nyhetshändelse har resulterat i en ökning av sökningar om det ämnet.

Quality content

Innehåll som hjälper dig att framgångsrikt uppnå affärs- eller marknadsföringsmål (t.ex. att driva organisk trafik eller sociala delningar, tjäna höga rankingar, generera leads/försäljning).

Quality link

En inkommande länk som kommer från en auktoritativ, relevant eller betrodd webbplats.

Query

Ordet, orden eller frasen som en användare skriver in i en sökmotor.

Även känt som: en sökning.

Rank

Var en webbsida visas inom organiska sökresultat för en specifik sökning.

Ranking Factor

En individuell komponent som bidrar till en komplex serie algoritmer som avgör var webbsidor ska visas med organiska sökresultat för en specifik sökning. Google har i åratal sagt att dess algoritmer “förlitar sig på mer än 200 unika signaler” för att hjälpa användare att hitta den mest relevanta webbsidan eller svaret.

Även känt som: Ranking Signal.

Reciprocal Links

När två webbplatser godkänner att utbyta länkar med varandra.

Redirect

En teknik som skickar en användare (eller sökmotor) som begärde en webbsida till en annan (men lika relevant) webbsida. Det finns två typer av omdirigeringar:

301: Permanent

302: Tillfällig

Referrer

URL-data som identifierar källan till en användares webbplatsbegäran.

Reinclusion

Processen att be en sökmotor att återlämna en webbplats eller webbsida / sidor till dess sökindex efter avregistrering.

Relevance

Ett sätt som sökmotorer mäter hur nära sammanbundet innehållet på en webbsida är anpassat till att matcha kontexten för en sökfråga.

Reputation management

Att skapa en positiv uppfattning online av ett varumärke eller person – i sökresultat och på sociala medier – genom att minimera synligheten av negativa omtal.

Även känd som: Online Reputation Management, Public Relations

Responsive website

En webbplats utformad så att den anpassar sig automatiskt till en användares skärmstorlek, oavsett om den visas på en stationär eller mobil enhet.

Rich Snippet

Strukturerad data kan läggas till i HTML-koden på en webbplats för att ge kontextuell information till sökmotorerna under crawling. Denna information kan sedan visas i SERP, vilket resulterar i en förbättrad lista, det kallas för en rich snippet.

robots.txt

Robots Exclusion Protocol (eller Standard) är en textfil som är åtkomlig på rotkatalogen för en webbplats och som berättar för sökmotorers robotar vilka områden på webbplatsen  ska ignoreras.

Return on Investment (ROI)

Ett sätt att mäta prestandan för SEO-aktiviteter. Detta beräknas genom att dividera hur mycket intäkter du tjänade via organisk sökning med kostnaden för den totala investeringen och sedan multiplicera med 100.

Schema

En form av mikrodata som fungerar som så att när den läggs till på en webbsida, skapar den en förbättrad beskrivning (vanligtvis känd som en rich snippet) som visas i sökresultaten.

Scrape

En teknik som används för att kopiera webbinnehåll eller information med hjälp av ett datorprogram eller skript. Sökmotorer, som Google, skrapar data för att bygga upp en sökbar index över webbplatser.

Kallas också: Web scraping

Sökmotor

Ett datorprogram som gör det möjligt för användare att ange en sökfråga för att hämta information (t.ex. filer, webbplatser, webbsidor) från programmets index (dvs. en webbsökning, som Google, indexerar webbplatser, webbsidor och filer som finns på World Wide Web). Ett sökindex byggs och uppdateras med hjälp av en crawler, där objekt analyseras och rankas av en serie algoritmer.

Se också: Baidu, Bing, DuckDuckGo, Google, Yahoo, Yandex

Search Engine Marketing (SEM)

Ett övergripande begrepp för att öka synligheten för en webbplats på sökmotorernas resultatlista och omfattar både betalda och organiska aktiviteter.

Search Engine Optimization (SEO)

Processen att optimera en webbplats – inklusive allt innehåll på webbplatsen – för att den ska visas på framträdande positioner i de organiska resultaten på sökmotorer. SEO kräver en förståelse för hur sökmotorer fungerar, vad människor söker efter (dvs. nyckelord och fraser) och varför människor söker (avsikt). Framgångsrik SEO gör en webbplats attraktiv för användare och sökmotorer. Det är en kombination av teknisk (on-page SEO) och marknadsföringsrelaterad (off-page SEO).

Se även: On-Page SEO, Off-Page SEO

Search engine result page (SERP)

Den sida som sökmotorer visar för användare efter att de har gjort en sökning. Vanligtvis visar sökmotorer cirka 10 organiska sökresultat, sorterade efter relevans. Beroende på sökfrågan kan andra sökfunktioner visas, inklusive:

  • AdWords-annonser (ovanför och nedanför de organiska sökresultaten)
  • Utvalda utdrag (även kallat Position Zero)
  • Bilder
  • Kunskapspaneler
  • Lokalt paket (med karta)
  • Nyheter
  • Relaterade frågor
  • Relaterade sökningar
  • Shoppingresultat
  • Sitelinks
  • Tweets
  • Videor

Även känd som: SERP, när man hänvisar till flera sökmotorresultatsidor.

Search history

Sökmotorer spårar varje sökning som användare utför (text och röst), varje besökt webbsida och varje annons som klickas på. Sökmotorer kan använda denna data för att anpassa resultaten för inloggade användare.

Också känt som: Webbläsarhistorik.

Share of voice

Antalet visningar ett varumärke får i SERP:er för söktermer jämfört med det totala antalet visningar som varumärkets konkurrenter får för samma söktermer.

Sitelinks

Upp till sex algoritmiskt valda länkar som visas under listningen för samma webbplats som en högrankad organisk sökresultat. Sidor kan blockeras från att visas som sitelänkar inom Search Console eller Bing Webmaster Tools.

Också känt som: Deeplinks (Bing).

Sitemap

En lista över sidor på en webbplats. Det finns två typer av sitemaps:

HTML: Denna typ av sitemap, vanligtvis organiserad efter ämnen, hjälper webbplatsanvändare att navigera på en webbplats.

XML: Denna typ av sitemap ger crawlers en lista över webbsidor på en webbplats.

Sitewide Links

En länk som visas på varje sida på en webbplats, vanligtvis i en sidofält eller sidfot på bloggar eller webbplatser som använder mallar.

Sociala Medier

Plattformar (webbplatser och appar) där användare kan interagera med varandra samt skapa, dela och ta del av innehåll.

Social signal

Alla faktorer som visar auktoritet och inflytande på populära sociala nätverkssajter. Till exempel en användares sociala auktoritet på Twitter.

Även om många korrelationsstudier har indikerat att sociala signaler påverkar rankingen (till exempel antalet gillanden/delningar som en bit innehåll får), har Google offentligt sagt att sociala signaler inte är en direkt rankingfaktor. Populära sajter som har mycket engagemang i sociala medier tenderar att rankas bra av andra skäl.

Spam

Se: Webspam

Spider

Se: Bot

Split testing

En kontrollerad experiment som används för att jämföra minst två webbsidor för att mäta effekterna av en annan variabel på konverteringar. Efter att sidorna visas tillräckligt länge för webbplatsbesökare för att samla tillräckligt med data, kan en “vinnare” utses.

Även känt som: A/B Testing

SSL-certification

Ett digitalt certifikat som används för webbplatsens identitetsautentisering och för att kryptera information som skickas till servern med hjälp av Secure Sockets Layer-teknik.

Status codes

Svarskoder som skickas av en server när en länk klickas på, en webbsida eller fil begärs eller en form skickas in. Vanliga HTTP-statuskoder som är viktiga för SEO:

  • 200 (OK)
  • 404 (Hittades inte)
  • 410 (Borttagen)
  • 500 (Intern serverfel)
  • 503 (Tjänsten är inte tillgänglig)

Stop Word

En oftast förekommande ord. Exempelvis på engelska: a, at, for, is, of, on, the. Tidigare har sökmotorer ignorerat dessa ord för att spara tid/ressurser vid indexering. Sökmotorer har utvecklats mycket sedan tidigare och stoppord är ibland meningsfulla, så det här är inte något som man behöver oroa sig mycket för ur SEO-syfte.

Subdomain

En separat sektion som finns inom en huvuddomän. Till exempel: https://jobb.growthmarketing.se/ skulle vara en subdomän som finns inom huvuddomänen https://www.growthmarketing.se/.

Taxonomy

Att organisera och kategorisera en webbplats för att maximera innehållens sökbarhet och hjälpa användare att utföra önskade uppgifter på webbplatsen.

Time on page

En osäker uppskattning av hur länge en användare tittade på en viss webbsida. Sidor med höga avvisningsfrekvenser kan påverka dessa data.

Titel tag

En HTML-metatagg som fungerar som titeln på en webbsida. Vanligtvis är titeltaggen titeln som sökmotorer använder när de visar sökresultat, så den bör innehålla strategiska och relevanta sökord för den specifika sidan. Titeltaggen bör också skrivas så att den är meningsfull för människor och lockar till flest klick. Vanligtvis bör titeltaggar vara mindre än 65 tecken.

Top-Level Domain (TLD)

Förlängningen av en given webbadress. Dessa inkluderar:

.com

.org

.net

.info

Det finns också många fler alternativ som är bransch- och landspecifika.

Även känd som: gTLD (Generisk Top-Level Domain); domänförlängning.

Trafik

De människor (och ibland botar) som besöker din webbplats.

Trust

Handlar vanligtvis om historiken för en domän (t.ex. om den citerar eller innehåller expertkällor, bygger ett positivt rykte, följer Webmaster-riktlinjerna).

TrustRank

En teknik för att analysera länkar som används för att skilja bra “ursprungssidor” från webbspam.

User-Generated Content (UGC)

All form av innehåll – videor, blogginlägg, kommentarer, recensioner etc. – som skapas av användare eller kunder.

Universal Search

När sökmotorer hämtar data från flera databaser för att visa på samma SERP. Resultaten kan inkludera bilder, videor, nyheter, shopping och andra typer av resultat.

Också känd som: Blended Search.

Unnatural link

Vilka länkar som helst som Google identifierar som misstänkta, bedrägliga eller manipulativa. En onaturlig länk kan resultera i att Google vidtar manuella åtgärder på din webbplats.

URL

En enhetlig resursidentifierare är den specifika länken av tecken som leder till en resurs på webben. Begreppet URL används vanligtvis som kortform för bokstavswebbadressen (t.ex. www.growthmarketing.se) som skrivs in i en webbläsare för att få tillgång till en webbsida.

URL Parameter

Värden som läggs till en URL för att spåra var trafiken kommer från (dvs vilken länk någon klickade på för att upptäcka din webbplats eller webbsida). Här är ett exempel på en URL-parameter (fet):

https://www.growthmarketing.se/exempel-artikel-url/999999/?utm_source=share-back-traffic&utm_medium=desktop-share-button&utm_campaign=twitter

Även känt som: Query string

Usability

Hur lätt det är för människor att använda din webbplats. Webbplatsdesign, webbläsarkompatibilitet, funktionsanpassningar för funktionsnedsättningar och alla andra faktorer spelar en roll för att förbättra användbarheten och göra din webbplats tillgänglig för så många människor som möjligt.

User Agent

Webbgransknings programvara.

User Experience (UX)

Den övergripande känsla som användarna lämnas med efter att ha interagerat med ett varumärke, dess online närvaro och dess produkt/tjänster.

Vertical search

En specialiserad typ av sökning där fokus endast ligger på ett specifikt ämne, typ av innehåll eller media. Exempelvis YouTube (video), Amazon (shopping), Kayak (resa), Yelp (företagsrecensioner).

Virtual assistant

En bot som använder naturligt språk för att utföra uppgifter, såsom att genomföra webbsökningar. Till exempel Apples Siri eller Microsofts Cortana.

Visibility

Betydelsen och positionerna som en webbplats intar inom de organiska sökresultaten.

Voice search

En typ av röstaktiverad teknik som tillåter användare att tala in i en enhet (vanligtvis en smartphone) för att ställa frågor eller genomföra en online-sökning.

Website

En samling webbsidor som är samlade på World Wide Web.

Website navigation

Hur en webbplats ansluter sina webbsidor för att hjälpa besökare att navigera på webbplatsen. Webbplatsnavigation kommer i några olika former, inklusive:

  • Huvudnavigering: De stora ämnena eller ämnesområdena som din webbplats fokuserar på. Till exempel, på Growth Marketing står vår huvudnavigering av SEO/AI, Tillväxt case, Growth Hub och Kontakta GM
  • Sekundärnavigering: Ämnen som är relaterade till huvudnavigeringen. Till exempel inkluderar Growth Marketings sekundärnavigering länkar till kontakta oss, om oss mm.
  • Sidfotenavigation: Vanligtvis inkluderar detta länkar till sidor som innehåller viktiga informationsresurser om ett varumärke eller företag. Dessa sidor är vanligtvis inte viktiga för rankingändamål.
  • Relaterade länkar: Detta område visas vanligtvis i höger kolumn eller under innehållet. Det kan kallas “Mest populärt”, “Mest läst” eller “Trending Now”.
  • Innehållslänkar: Länkar som visas inom ditt huvudinnehåll (t.ex. artiklar, landningssidor).
  • Breadcrumb-navigering: Denna typ är mindre populär än den en gång var. I grunden visar varje webbsida en “sökväg” för att snabbt tala om för besökare var de befinner sig på din webbplats. Till exempel: Hem > SEO > Länkbyggnad > Vad är Webbplatsnavigation?

Också känt som: Interna länkar (eller intern länkning), Site structure

Webspam

Alla metoder som enbart finns för att lura eller manipulera sökmotoralgoritmer och/eller användare.

Även känt som: Black Hat SEO, Spam, Spamdexing, Search Spam

White Hat

Taktiker som följer Googles riktlinjer inom SEO.

Word count

Det totala antalet ord som visas inom innehållet. För lite (eller tunt) innehåll kan vara en signal för låg kvalitet för sökmotorer.

WordPress

Ett populärt blogg- och CRM system.

XML

Extensible Markup Language är ett markup-språk som sökmotorer använder för att förstå webbplatsdata.

XML Sitemap

En lista över alla sidor på en webbplats som sökmotorer behöver känna till.

Yahoo

Yahoo grundades i april 1994 och var en otroligt populär sökmotor och portal på 90-talet. Yahoo-sökning var till stor del människodriven, åtminstone fram till år 2000 i juni när en då okänd sökmotor kallad Google började driva Yahoos organiska sökresultat. Detta avtal fortsatte fram till 2004, när Yahoo började använda sin egen sökteknik. Sedan 2010 har Microsofts bing drivit Yahoos organiska sökresultat.

Yandex

Den mest populära sökmotorn i Ryssland, Yandex grundades den 23 september 1997 av Arkady Volozh och Ilya Segalovich.

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.