Remarketing och retargeting
Är ni ute efter att testa något nytt och fräsch? Och helst vill ni att det ska generera tillväxt samt öka era intäkter? Då kan remarketing vara något som passar just ert företag. Detta är en metod som går ut på att nå tidigare kunder/besökare som har visat intresse i företaget. Kan exempelvis vara någon som la en vara i varukorgen men aldrig slutförde sitt köp.
Vad är remarketing?
Vad är skillnaden på remarketing och retargeting? Jo de har samma syfte – alltså att nå till de personer som har visat intresse i företaget men som inte konverterat, dock skiljer de sig åt i tillvägagångsättet. Exempelvis handlar remarketing inte så mycket om att nå webbtrafik som retargeting handlar om, utan i stället försöker man nå sina kunder på andra sätt, via exempelvis SMS-utskick eller e-post kampanjer.
Vad är retargeting?
Retargeting är en form av marknadsföring som går ut på att visa annonser för personer som tidigare har besökt din webbplats eller använt en app du har skapat. Den använder en pixel som är integrerad i webbplatsen och lagras hos besökaren som en cookie. Denna cookie gör att du kan visa dina annonser för besökare – även på andra webbplatser än din egen.
Varför ska man satsa på det?
Varför ska man egentligen satsa på dessa former av marknadsföring? Jo det finns flera fördelar med båda tillvägagångs sätten. Till exempel kan det öka trafiken till din sida och vidare kan detta resultera i ökad tillväxt för företaget i fråga. Här listar vi de främsta fördelarna!
- Man har möjlighet att skräddarsy kampanjen efter besökaren och göra den personlig.
- Det kan leda till en högre konverteringsgrad.
- Man får möjligheten att bygga upp långvariga relationer.
- Man kan ”retargeta” kunder som har besökt och visat intresse för företaget/produkten.
- Man kan få en ökad ROI.
- Det möjliggör en smidigare och mer effektiv uppbyggnad av varumärket.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.