När skapades Facebook?

Facebook är en av de mest populära sociala medierna i världen med över 2 miljarder användare. Det är en plattform som har blivit en integrerad del av våra liv. En del där människor kan ansluta, kommunicera och engagera sig. Men när skapades Facebook egentligen?

Bild på Facebook och meta logon. När skapades Facebook?

Bilden visar logotypen för Facebook samt för företaget Meta.

När skapades Facebook?

Facebook skapades år 2004 av Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz och Eduardo Saverin. Det var ursprungligen en webbplats för studenter på Harvard University. Men efter att ha expanderat till andra universitet och högskolor, blev det tillgängligt för allmänheten 2006. Sedan dess har Facebook vuxit exponentiellt och blivit en global plattform där människor kan ansluta sig till och interagera med varandra.

Skapandet av Facebook

I början var Facebook bara en idé som Mark Zuckerberg hade på Harvard University. Han ville skapa en plattform som skulle göra det enklare för studenter att ansluta och kommunicera med varandra. Tillsammans med sina vänner Dustin Moskovitz och Eduardo Saverin började han utveckla webbplatsen i sitt studentrum.

Expansion av Facebook

Efter att ha lanserats på Harvard University, expanderade Facebook snabbt till andra universitet och högskolor runt om i USA. I september 2006 blev Facebook tillgängligt för allmänheten och från och med då har det vuxit till en global plattform som används över hela världen. Idag är Facebook en av de mest besökta webbplatserna på internet.

Vad har hänt sedan Facebook skapades?

Sedan Facebook skapades har det blivit en av de mest inflytelserika plattformarna på internet. Det har förändrat hur människor kommunicerar och interagerar med varandra, och har också påverkat sättet som företag marknadsför sina produkter och tjänster online. Facebook har också genomgått många förändringar under åren, från utökade funktioner till uppdateringar i integritetsinställningarna.

Summa summarum, Facebook har vuxit från att vara en enkel webbplats för studenter till en global plattform som används över hela världen. Det har revolutionerat sättet vi ansluter oss till och interagerar med varandra. Men Facebook fortsätter att utvecklas och förändras för att möta våra behov. Facebook är en viktig del av vårt moderna samhälle, och dess inflytande ser ut att fortsätta växa i framtiden.

Källa: https://www.britannica.com/topic/Facebook

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.