Google Analytics
Google Analytics (GA) är ett verktyg från Google som gör det möjligt att samla in, analysera och rapportera data från din webbplats. Det hjälper dig att förstå hur användare interagerar med din webbplats, vilka sidor som är populärast, hur de hittade din webbplats och mycket mer.
GA kan användas för bland annat:
- Antalet besökare och sidvisningar på din webbplats
- Vilka sidor som är mest populära och var besökarna kommer ifrån
- Vilka sökord som förde besökaren till din webbplats
- Vilka externa länkar som ledde besökare till din webbplats
- Hur länge besökare blir kvar på din webbplats
- Vilka enheter och webbläsare som används för att besöka din webbplats
Genom att analysera denna data kan du se hur dina marknadsföringskampanjer fungerar, vilka sidor som är uppskattade och inte, och vilka områden som behöver förbättras. Det kan också hjälpa dig att se vart din målgrupp hittar din webbplats och hur man bäst optimerar för sökmotorer (SEO). Allt detta gör GA till ett mycket användbart verktyg för att få en överblick och fördjupa sig i

Vilken typ av data samlar GA in?
Google Analytics är ett verktyg för webbanalys som samlar in data om webbplatsbesök. Det kan visa information som mängden unika besökare, totala antalet besökare och hur många gånger sidan har visats. Det kan också ge information om var besöken kommer från. Det kan visa vilket land och ibland till och med vilken stad besökaren befann sig i, vilket språk som används i webbläsaren och om besökaren kom till webbplatsen direkt eller via annonser eller sökmotorer.
Google Analytics kan också hjälpa till att hålla koll på hur besökarna interagerar med innehållet på en webbplats. Det kan till exempel visa hur många besökare som klickar på en annons eller länk. Information om användarnas interaktioner som retweets, kommentarer på en blogg eller kontaktformulär på webbplatsen, och anmälningar till ett nyhetsbrev kan också ses med hjälp av verktyget.
Man kan även få veta hur lång tid besökarna tillbringar på varje sida, och var de avslutade sin besök. Alla dessa saker ger dig information om användarnas beteende på din webbplats, och hjälper dig att förstå vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.
Varför är det bra att använda Google Analytics?
Google Analytics ger en stor mängd av information om besökarnas beteende på en webbplats, och genom att analysera denna information kan man få en djupare förståelse för hur pågående marknadsföring påverkar besökarnas interaktioner och interaktionen på webbplatsen. Detta kan användas för att utvärdera och förbättra befintliga marknadsföringsstrategier och skapa underlag för att utveckla nya insatser.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.