Vad är en Content brief? (innehållsbrief)
Innehållsbriefar är en nyckelkomponent som gör det möjligt för ditt innehållsteam att arbeta tillsammans på ett samordnat sätt. Missförstånd och frågetecken kan uppstå kring viktiga beslut som målgrupp, syfte och innehållsdjup, men med en utmärkt innehållsbrief har alla en kristallklar förståelse för vad som förväntas av innehållet.
En väl formulerad innehållsbrief fungerar som en kontrolllista, som säkerställer att alla viktiga komponenter är med i det innehåll som skapas. Detta inkluderar subämnen, fakta och frågeställningar, samt relevant statistik och referensmaterial som kan stärka ditt innehåll. Genom att använda innehållsbriefar säkerställer du att ditt innehåll inte saknar någon viktig information och har bästa möjliga chans att imponera på sökmotorerna.
Bilden visar en content brief
Är det verkligen ett måste att ha en content brief?
Ja, om du är seriös med ditt jobb. En innehållsbrief är ett utmärkt ställe att börja när man skapar någon form av innehåll. Den hjälper till att definiera innehållets omfattning och mål och ger en tydlig förståelse för vad som förväntas av skribenten vilket spararar tid och resurser genom att undvika missförstånd och flera omgångar med ändringar.
Genom att dokumentera kraven och rekommendationerna har alla som är involverade i innehållsskapandet en tydlig och sammanhängande referens för att säkerställa att det producerade innehållet uppfyller de önskade målen och förväntningarna.
Kan man skapa texter utan en brief?
Det är så klart möjligt att skapa texter utan en innehållsbrief. Vissa skribenter och författare kan ha en stark vision eller idé för sitt innehåll och känner sig inte begränsade av en formell kravspecifikation. Men i många fall är en innehållsbrief viktig eftersom den hjälper till att säkerställa att alla som är involverade i innehållsproduktionen är på samma sida när det gäller syftet, målgruppen och innehållets omfattning. Det kan också hjälpa till att undvika missförstånd och ineffektivitet genom att tillhandahålla en klar beskrivning av vad som förväntas av innehållet.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.