Vad är en Content brief? (innehållsbrief)

Innehållsbriefar är en nyckelkomponent som gör det möjligt för ditt innehållsteam att arbeta tillsammans på ett samordnat sätt. Missförstånd och frågetecken kan uppstå kring viktiga beslut som målgrupp, syfte och innehållsdjup, men med en utmärkt innehållsbrief har alla en kristallklar förståelse för vad som förväntas av innehållet.

En väl formulerad innehållsbrief fungerar som en kontrolllista, som säkerställer att alla viktiga komponenter är med i det innehåll som skapas. Detta inkluderar subämnen, fakta och frågeställningar, samt relevant statistik och referensmaterial som kan stärka ditt innehåll. Genom att använda innehållsbriefar säkerställer du att ditt innehåll inte saknar någon viktig information och har bästa möjliga chans att imponera på sökmotorerna.

innehåll

Bilden visar en content brief

Är det verkligen ett måste att ha en content brief?

Ja, om du är seriös med ditt jobb. En innehållsbrief är ett utmärkt ställe att börja när man skapar någon form av innehåll. Den hjälper till att definiera innehållets omfattning och mål och ger en tydlig förståelse för vad som förväntas av skribenten vilket spararar tid och resurser genom att undvika missförstånd och flera omgångar med ändringar.

Genom att dokumentera kraven och rekommendationerna har alla som är involverade i innehållsskapandet en tydlig och sammanhängande referens för att säkerställa att det producerade innehållet uppfyller de önskade målen och förväntningarna.

Kan man skapa texter utan en brief?

Det är så klart möjligt att skapa texter utan en innehållsbrief. Vissa skribenter och författare kan ha en stark vision eller idé för sitt innehåll och känner sig inte begränsade av en formell kravspecifikation. Men i många fall är en innehållsbrief viktig eftersom den hjälper till att säkerställa att alla som är involverade i innehållsproduktionen är på samma sida när det gäller syftet, målgruppen och innehållets omfattning. Det kan också hjälpa till att undvika missförstånd och ineffektivitet genom att tillhandahålla en klar beskrivning av vad som förväntas av innehållet.

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.