Vad är N-E-E-A-T-T?

Google har ett sätt att bedöma om information på nätet är tillförlitlig, vilket de kallar för E-E-A-T, vilket står för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Men det finns två ytterligare faktorer som också är viktiga men som inte pratas om lika mycket: ”kändisskap” och ”transparens”. (På engelska Notability och Transparency därav blir det N-E-E-A-T-T och inte E-E-A-T. Dessa faktorer är centrala för att bygga förtroende, både bland människor och hos Google.

Kändisskap ”Notability” innebär inte att man måste vara en kändis i traditionell mening, utan snarare att man är välkänd och respekterad inom sitt specifika område. Det handlar om att andra ser dig som en pålitlig källa till information eller lösningar på ett visst problem.

Transparens ”Transparency” handlar om öppenhet. Det innebär att vara tydlig med vem du är, vad du gör, och hur du gör det. När människor förstår vem som står bakom informationen eller företaget, är det lättare för dem att känna förtroende.

N-E-E-A-T-T

Vad är det nya med N-E-E-A-T-T?

  • Introduktion av ”notabilitet” och ”transparens” till Googles E-E-A-T-koncept.
  • Notabilitet avser inverkan eller igenkänning inom ett specifikt område.
  • Transparens handlar om öppenhet kring vem som är innehållsskapare eller företag.
  • Vikten av notabilitet och transparens för att förbättra trovärdighet och synlighet i Googles sökresultat.
  • Utan tydlig förståelse av entiteten av Google kan ansträngningar att visa E-E-A-T vara meningslösa.
SEO BOK

Bild på elever som visar en seo bok skriven av en expert

Vad är entiteter?

I SEO-sammanhang refererar ”entiteter” till specifika saker, personer, platser eller koncept som är distinkta och identifierbara. Det kan inkludera allt från företagsnamn och produkter till kända personligheter och geografiska platser. I Googles ögon hjälper entiteter till att organisera information på webben genom att klart definiera och koppla samman relaterat innehåll, vilket gör sökresultaten mer relevanta och exakta för användarna.

Så varför är dessa saker viktiga för Google? Jo, för att Google vill leda sina användare till den mest pålitliga och relevanta informationen. Om din webbplats eller ditt innehåll visar både kändisskap och transparens, ser Google det som ett tecken på att du är en trovärdig källa. Det kan leda till bättre synlighet i Googles sökresultat.

Men att bara vara populär eller ha många länkar som pekar till din webbplats räcker inte längre. Google har blivit smartare och tittar nu mer på kvaliteten på innehållet, vem som skapat det, och om de är öppna med sin information. De använder även människors feedback för att bedöma detta.

Jorge Castro gör Digital PR

Vad betyder det här enligt Jorge Castro?

Det här betyder att om du vill synas bättre i Google, måste du inte bara visa att du vet vad du pratar om genom din erfarenhet och expertis, utan också bygga ett gott rykte inom ditt område och vara transparent med din information.

Att skapa innehåll som är ärligt, tydligt och pålitligt är nyckeln. Och kom ihåg, det handlar inte bara om att göra Google nöjd. Genom att vara transparent och bygga ett starkt rykte hjälper du också människor att känna sig trygga med att lita på dig och det du erbjuder. Det är det som i slutändan bygger en långsiktig relation med din publik, oavsett om det är online eller i den verkliga världen.​

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.