SEO-specialist
Att välja en karriär som SEO-specialist innebär att man får möjlighet att vara kreativ och lära sig ständigt nya saker. SEO, eller sökmotoroptimering, handlar om att förbättra en webbplats placering i sökmotorernas resultat, vilket kan innebära att man måste förbättra innehållet, tekniken och länkarnas kvalitet. Som specialist kommer man att arbeta med att utföra nödvändiga tekniska förändringar, genomföra länkbyggande, analysera och rapportera webbanalyser, samt samarbeta med innehålls- och utvecklingsteamet.

Vad tjänar en SEO specialist?
En SEO-specialist kan förvänta sig en genomsnittlig lön på ungefär 40 000 – 75 000 kr/månad beroende på erfarenhet och arbetsplats.
Det finns olika utbildningsvägar för att bli en SEO-specialist, man kan välja att gå en utbildning inom digital marknadsföring eller e-Commerce, eller så kan man lära sig på egen hand genom att studera relevanta böcker och bloggar samt genom att experimentera med olika tekniker på en egen webbplats. Det är också vanligt att man får sin första erfarenhet inom SEO genom att arbeta som webbanalytiker eller marknadsförare innan man går vidare till en roll som SEO-specialist.
Vad gör en SEO-specialist?
Rollen som SEO-specialist är mycket mer än att bara göra sökordsanalyser och inkludera sökord i en webbplats. Det kräver en expertis i dagliga marknads-, målgrupps- och webbanalyser, samt ett helhetstänk för marknadsföring och konkurrens.
Den huvudsakliga uppgiften för en SEO-specialist är att få företagets webbplats att klättra i sökmotorernas resultat och uppnå en topplacering. Detta kan uppnås genom att skapa unikt innehåll som texter, bilder och filmer, samt genom att utveckla en användarvänlig webbplats med tydlig kommunikation och teknisk funktionalitet. Detta kommer att göra att besökare stannar kvar på webbplatsen och kanske även köper en produkt eller tjänst.
För att vara framgångsrik som SEO-specialist är det viktigt att ha en förståelse för hur olika aspekter påverkar SEO och hålla sig uppdaterad med de senaste digitala trenderna. Det kräver kreativitet, förmåga att lära sig och en strävan efter att alltid förbättra företagets online-närvaro.
Källa:
https://resources.workable.com/search-engine-marketing-specialist-job-description