Vilka ranking faktorer finns inom SEO?

Ranking faktorer inom SEO? Du har eventuellt stött på att Google tar hänseende till 200 faktorer för att bestämma rangordningen i sin algoritm. Som tur är krävs inte fullständig kännedom om samtliga 200 för att bemästra sökmotoroptimering (SEO). I själva verket är det mer effektivt att fokusera på den mindre samling faktorer som ger störst påverkan.

Vilka ranking faktorer finns inom SEO

13 ranking faktorer att ha koll på

Här är de mest betydande faktorerna för rankning i Googles algoritm för närvarande:

  1. Kvalitet på innehållet

Högkvalitativt innehåll är den främsta faktorn för rankning. Även om din hemsida är perfekt optimerad för SEO, kommer den inte att rankas om innehållet inte håller måttet. Men vad innebär “kvalitetsinnehåll” ur ett SEO-perspektiv:

Detaljerat

Google vill att innehållet ska besvara en användares fråga helt och hållet. Det är förmodligen anledningen till att en branschundersökning visade att längre innehåll rankas högre än kortare innehåll. Så se till att ditt innehåll är djupgående och omfattande.

Användarvänligt

Med andra ord: Tillgodoser ditt innehåll användarens behov när de utför en Google-sökning? Låt oss säga att någon söker efter “Tränings-övningar”. Ett inlägg som listar 15 övningar är mer användarvänligt än en åsiktsartikel om varför träning är bra för viktminskning. Så se till att ditt innehåll är användbart.

Strukturerat

Slutligen bör SEO-anpassat innehåll vara välstrukturerat. Varför är det viktigt? För det första är välorganiserat innehåll lätt att läsa, vilket gör att användare snabbt kan hitta svar på sina frågor. För det andra hjälper det att dela upp innehållet i avsnitt, så att Google enklare kan förstå vad det handlar om. Välstrukturerat innehåll tenderar att rankas högre.

  1. Unikt innehåll

Att ha ett väl genomarbetat, användbart och organiserat innehåll är en sak. Men om det återger information som redan finns tillgänglig, kommer det sannolikt inte att rankas särskilt högt. (Google har redan innehåll med samma information i sitt index. Varför skulle de prioritera ditt framför det?) Därför måste ditt material vara unikt eller bättre än innehållet på första sidan. När du uppnår detta kommer du att ha ett betydande försprång framför konkurrenterna.

  1. Fullständigt sökbar sida

För att uppnå en hög rankning är det bra om sökmotorer kan söka igenom och indexera allt innehåll på din sida. Om sökmotorer hindras från att nå sidan (till exempel genom Robots.txt), kommer de inte att indexera sidan överhuvudtaget. Blockerad åtkomst leder till utebliven indexering. Om de inte kan nå vissa delar av din sida kommer det även att påverka din synlighet negativt. Dålig åtkomst leder till minskad synlighet. Du kan enkelt kontrollera om din sida är fullständigt tillgänglig för sökmotorer genom att använda funktionen “URL-inspektion” i Google Search Console.

  1. Mobiloptimerad webbplats

För att din webbplats ska rankas högt måste den fungera bra på alla enheter (datorer, telefoner, surfplattor och TV-apparater). Som tur är har Google skapat ett praktiskt gratisverktyg kallat “Mobile-Friendly Test”. Detta verktyg informerar dig om huruvida din sida är mobiloptimerad eller inte, och ger specifika rekommendationer för att förbättra den.

  1. Antalet inkommande länkar

En inkommande länk är som en rekommendation från en annan webbplats. Vad innebär inkommande länkar? Sökmotorer som Bing och Google tar hänsyn till dessa rekommendationer och använder dem för att avgöra vilka sidor som bör placeras bland de tio främsta. Desto fler länkar en sida får, desto högre rankning uppnår den i sökmotorerna.

  1. Domänauktoritet

En länk som pekar direkt till en sida bidrar till att förbättra dess rankning. Direkta länkar gynnar rankningen. Men dessa länkar bidrar också till att höja din webbplats övergripande domänauktoritet, vilket representerar din webbplats auktoritet som en helhet. Direkta länkar stärker domänauktoriteten. Ju högre domänauktoritet du har, desto bättre rankas alla sidor på din webbplats.

  1. Ankartexter

Google använder ankartexter för att förstå vad en sida handlar om. Vad innebär ankartexter? Till exempel länkade någon nyligen till min webbplats med ankartexten “SEO”. Denna ankartext signalerar till Google: “Andra personer länkar till den här sidan med ‘SEO’-ankartext. Sidan måste vara relaterad till SEO.”

  1. Sidans laddningshastighet (page speed)

Din webbplats laddningshastighet är en mycket viktig faktor för rankning, särskilt när det gäller hur snabbt din sida laddar på mobila enheter. Faktum är att Google till och med har sagt att “sidans hastighet är en rankningsfaktor för mobilsökningar.”

  1. Användning av nyckelord

Det kanske låter självklart, men låt mig förtydliga: Om du vill ranka för ett specifikt nyckelord måste du använda det nyckelordet på din sida. Använd nyckelord du siktar på att ranka för, annars kommer Google inte veta att din sida handlar om det nyckelordet. (Jag bör också nämna att det är viktigt att inte överdriva och använda ditt nyckelord 100 gånger. Det kallas “keyword stuffing” och kan ha en negativ inverkan på dina SEO-insatser).

En annan aspekt att tänka på: Du behöver inte använda ditt exakta nyckelord varje gång. Faktum är att det är klokt att inkludera varianter av ditt huvudnyckelord i ditt innehåll. Om ditt nyckelord exempelvis är “vegansk pizza” vill du även använda uttryck som “veganska pizzor” och “vegansk pizzabotten”

  1. Google RankBrain

RankBrain är AI-komponenten i Googles algoritm. Hur betydelsefull är RankBrain? Google har bekräftat att RankBrain är en av deras “topp 3” rankningsfaktorer. RankBrains huvuduppgift är att förstå vad en sökare vill ha och ge dem de bästa resultaten för den sökningen. Eftersom RankBrain är en maskininlärningsalgoritm förändras den ständigt, vilket gör det utmanande att optimera för. Det bästa sättet att “optimera” för RankBrain är att skapa fantastiskt innehåll som gör sökare nöjda.

  1. Matchning av sökavsikt

Stämmer ditt innehåll överens med vad en sökare vill ha just i det ögonblicket? Om så är fallet kommer du att få en betydande rankingökning. Det beror på att Google strävar efter att nedprioritera traditionella rankningsfaktorer (som nyckelord och länkar) till förmån för rankningsfaktorer som svarar på frågan: “Ger detta innehåll den som söker det de letade efter?”

  1. Färskt innehåll

Google vill INTE ranka föråldrat material. Därför kanske du har lagt märke till att helt nytt innehåll får en temporär ökning (vanligtvis i en eller två dagar). Med det sagt är “färskhet” fortfarande viktigt, även veckor eller månader efter att ditt innehåll har publicerats. Specifikt vill Google se att ditt innehåll fortfarande är relevant och uppdaterat. Google mäter färskhet direkt (de kontrollerar om innehållet har uppdaterats sedan du publicerade det och hur ofta). Men de använder också användarupplevelsesignaler för att se om människor börjar interagera med ditt innehåll på annorlunda sätt (de märker exempelvis att människor börjar studsa från sidan direkt). Det är därför det är viktigt att du regelbundet uppdaterar ditt innehåll för att hålla det fräscht.

  1. E-A-T

Googles senaste sökkvalitetsriktlinjer framhäver att “expertis, auktoritet och pålitlighet (E-A-T) är mycket viktigt.” Med andra ord: Google vill främja innehåll som är skrivet av legitima experter inom ämnet.

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.