Vem äger chat OpenAI?

OpenAI är en icke-vinstdrivande organisation som har som mål att utveckla och främja artificiell intelligens på ett ansvarsfullt sätt. Organisationen grundades av en grupp av ledande företagsledare och teknologientreprenörer som inkluderade Elon Musk, Sam Altman, Greg Brockman, Ilya Sutskever, John Schulman och flera andra högprofilerade personer inom teknikindustrin.

Vem äger chat OpenAI

Bilden visar Open Ai:s logotyp

Elon musk

Elon Musk var en av de ursprungliga grundarna av OpenAI och var en tidig investerare i modellen. Han har tidigare varit listad som VD och även om det på senare tid blivit oklart vilken han har för roll hos OpenAI, är det tydligt att han fortfarande framträder som rådgivare för företaget.

Sedan dess har Greg Brockman och numera Sam Altman opererat som VD medan Ilya Sutskever och sedermera Mira Murati har figurerat i rollen som teknisk chef.

 

Vilka har finansierat OpenAi?

Finansiärerna bakom OpenAI inkluderar några av de största namnen inom teknik- och företagsvärlden, inklusive Microsoft, Reid Hoffman, Amazon Web Services, LinkedIn med flera. Organisationen har också fått betydande stöd från regeringen, med USA:s försvarsdepartement som en av dess största bidragsgivare.

OpenAI har alltid strävat efter att ha ett starkt etiskt ramverk för sin forskning och utveckling av artificiell intelligens. Organisationen har till exempel publicerat flera rapporter om potentiella faror med AI och har också implementerat restriktioner för att säkerställa att dess teknik används på ett ansvarsfullt sätt.

 

Källor: https://medium.com/@pencihub/is-elon-musk-the-owner-of-openai-a-closer-look-e8d43f093519

https://www.businessinsider.com/history-of-openai-company-chatgpt-elon-musk-founded-2022-12?r=US&IR=T

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.