Upphovsrätt på internet
2018 bestämde sig EU för att rösta igenom nya lagar. Närmare sagt 20e juni röstade Europaparlamentets rättsutskott igenom artiklarna 11 och 13. Dessa två artiklar ska ingå i de förslag som lagts fram om en ny upphovsrättslag. Närmare sagt innebär artikel 11 att nyhetsutgivare och tidningsutgivare ska ha ensam rätt över sin digitala publicering, samt nämner även artikel 11 att nyhetsutgivarna ska få kompensation för online delningar.
Vad betyder detta då i praktiken? Jo det betyder att när artiklar från nyhetsutgivare delas på Instagram, Facebook eller andra sociala medier behöver plattformen i fråga ha en licens för detta – för att kompensera utgivarna för att man ”använder” deras nyheter. Kort och gott kan man förenklat säga att det handlar om licenser.
Å andra sidan ska artikel 13 tillämpas på de plattformar som tillåter användare att ladda upp innehåll i flödet. Man behöver helt enkelt en licens från utgivarna vars material har laddats upp på plattformen.
För- och nackdelar med länkskatt
Upphovet till artikel 11 och 13 är att många stora mediebolag i Europa är trötta på att material som de själva har gjort sprids till andra plattformar, exempelvis Facebook, Youtube, Instagram och så vidare. Detta betyder att mediebolagen inte får ta del av kakan som visningarna ger. Genom att implementera en ”länkskatt” blir mediebolagen bättre skyddade och de kan säkra mer intäkter.
Det har dock riktats en del kritik mot förslagen då man anser att det kommer göra internet mindre fritt och att det liknar mer eller mindre censur.
Under 2019 valde EU att rösta igenom artiklarna. Hur artiklarna kommer påverka nätet återstår att se.
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.