Hreflang

Attributet hreflang är ett verktyg som hjälper till att ange vilket språk som används på en viss webbsida. Det gör det möjligt för sökmotorer att visa det mest relevanta resultatet för användare som söker på det specificerade språket. Det här attributet finns inom HTML-taggen link och lanserades av Google 2011. Det gör det möjligt för dig att skapa innehåll specifikt för vissa lokala målgrupper och förbättrar därmed användbarheten och relevansen för dina besökare.

Hreflang

Varianter av språk

Attributet kan användas för att specificera ännu mer det språk som används på en webbsida. Till exempel, om sidan innehåller spanska som talas i Spanien, kan du använda hreflang=”es-es” för att visa det för användare som söker på det specifika språket. Detta är en bra metod att använda när du vill nå olika språkgrupper och anpassa sidan efter olika valutor, kulturer, fraktkostnader och andra lokala faktorer. Detta gör din sida mer relevant för dina besökare.

Frivilligt attribut

Hreflang är en teknik för att signalera sökmotorerna vilken version av en sida som är avsedd för en viss språk- och geografisk målgrupp. Det är dock inte ett krav för att ranka bra på sökresultat, andra faktorer i SEO kan åsidosätta hreflang. För att säkerställa att sökmotorerna får rätt signaler om vilka sidor som är avsedda för olika målgrupper, rekommenderas det att man använder bästa möjliga praxis för SEO. Detta inkluderar att använda hreflang i markup på sidan, HTTP-headern eller i sidans sitemap.

Hreflang och SEO

Både Yandex och Google använder hreflang för att identifiera den mest relevanta versionen av en sida att visa för användaren. Detta är viktigt eftersom det kan förbättra användarnas upplevelse av sajten och öka chansen för konverteringar. Genom att tillhandahålla rätt språkversion av en sida minskar man risken för att användaren lämnar sidan och de tillbringar också totalt sett en längre tid på sidan, vilket kan vara positivt för sajtens rankning.

Hreflang-taggen har också en direkt effekt på rankningen, eftersom sidor i samma kluster av hreflang delar varandras signaler vad gäller rankning. Användning av hreflang minskar också risken för att Google upptäcker liknande sidor som duplicerat innehåll.

Källa:
https://ahrefs.com/blog/hreflang-tags/

 

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.