Hreflang

Attributet hreflang är ett verktyg som hjälper till att ange vilket språk som används på en viss webbsida. Det gör det möjligt för sökmotorer att visa det mest relevanta resultatet för användare som söker på det specificerade språket. Det här attributet finns inom HTML-taggen link och lanserades av Google 2011. Det gör det möjligt för dig att skapa innehåll specifikt för vissa lokala målgrupper och förbättrar därmed användbarheten och relevansen för dina besökare.

Hreflang

Varianter av språk

Attributet kan användas för att specificera ännu mer det språk som används på en webbsida. Till exempel, om sidan innehåller spanska som talas i Spanien, kan du använda hreflang=”es-es” för att visa det för användare som söker på det specifika språket. Detta är en bra metod att använda när du vill nå olika språkgrupper och anpassa sidan efter olika valutor, kulturer, fraktkostnader och andra lokala faktorer. Detta gör din sida mer relevant för dina besökare.

Frivilligt attribut

Hreflang är en teknik för att signalera sökmotorerna vilken version av en sida som är avsedd för en viss språk- och geografisk målgrupp. Det är dock inte ett krav för att ranka bra på sökresultat, andra faktorer i SEO kan åsidosätta hreflang. För att säkerställa att sökmotorerna får rätt signaler om vilka sidor som är avsedda för olika målgrupper, rekommenderas det att man använder bästa möjliga praxis för SEO. Detta inkluderar att använda hreflang i markup på sidan, HTTP-headern eller i sidans sitemap.

Hreflang och SEO

Både Yandex och Google använder hreflang för att identifiera den mest relevanta versionen av en sida att visa för användaren. Detta är viktigt eftersom det kan förbättra användarnas upplevelse av sajten och öka chansen för konverteringar. Genom att tillhandahålla rätt språkversion av en sida minskar man risken för att användaren lämnar sidan och de tillbringar också totalt sett en längre tid på sidan, vilket kan vara positivt för sajtens rankning.

Hreflang-taggen har också en direkt effekt på rankningen, eftersom sidor i samma kluster av hreflang delar varandras signaler vad gäller rankning. Användning av hreflang minskar också risken för att Google upptäcker liknande sidor som duplicerat innehåll.

Källa:
https://ahrefs.com/blog/hreflang-tags/

 

Har du också planer på att växa?

Vi är experter på SEO & Growth Marketing.

Jorge Castro

När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.

Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.

Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.

Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.