Facebook marknadsföring
Vad är Facebook marknadsföring och hur ska man tänka? Det gäller att skapa en strategi som passar just ditt företag och dina produkter eller tjänster. Det kan innebära att använda sig av annonser med bilder eller videor, eller att skapa innehåll som är relevant för din målgrupp. Det kan också innebära att använda sig av målgruppsspecifika annonser och att följa utvecklingen och resultaten av annonserna för att förbättra och justera marknadsföringsstrategin. Det är viktigt att inte bara rikta sig mot en bred målgrupp utan att verkligen fokusera på den specifika grupp som man vill nå för att få mest effekt av marknadsföringen på Facebook.
Skapa en företagssida
Det första steget man ska ta är att skapa en företagsprofil som lägger fokus på det som företaget vill marknadsföra. Man ska aldrig annonsera från sin privata Facebookprofil. Om du dessutom har en företagsprofil får man tillgång till verktyg för att analysera sina resultat vilken gör att man kan fokusera på relevant innehåll.
Att marknadsföra ett inlägg på Facebook
När du har skapat din företagssida kan du börja lägga upp och dela innehåll som du tror kommer att vara relevant för dina följare. Du kan också marknadsföra inlägg som kallas “boosta”. Man betalar ett belopp så att fler ser ditt inlägg. Du kan använda Facebooks algoritm för att rikta dina inlägg till en specifik målgrupp. Du kan rikta in dig på specifika kön, åldrar eller intressen. På så sätt är det mer sannolikt att personer som är intresserade av ditt företag ser din annons.
Vad kostar Facebook marknadsföring?
Hur mycket du vill spendera på dina kampanjer är upp till dig. Du skriver in hur mycket du vill spendera och Facebook kommer att lägga upp kampanjen baserad på det beloppet. Låt oss säga att du vill spendera 5000 KR. Facebook sätter sedan upp en kampanj där inlägget är synligt för ett visst antal personer under ett visst antal dagar. Du får regelbundna meddelanden som visar dina kampanjresultat. Baserat på det kan du justera din målgrupp eller lägga till en större budget. Så du kan ställa in en budget som fungerar för dig. Tänk noga på vad du vill marknadsföra innan du postar. På så sätt kan du undvika onödiga utgifter som inte når rätt grupper.
Finns det något man inte kan marknadsföra på Facebook?
När du skickar in en begäran om att marknadsföra ett inlägg kommer det att granskas av Facebook. Du måste se till att du följer Facebooks policyer och krav. Exempelvis har Facebook en regel som innebär att du inte får marknadsföra delade inlägg. Därför måste inlägget du marknadsför vara ditt eget. Du får inte heller marknadsföra annonser som kan anses vara rasistiska eller innehålla drogreklam av något slag.
Hur fungerar det med branded content?
Att samarbeta med andra företag och marknadsföra sina egna tjänster och produkter är väldigt populärt på sociala medier. Om du också vill göra det måste du använda en speciell marknadsföringsteknik som kallas “märkt innehåll”. Det ska alltid vara tydligt för alla som tittar på din annons att det är en annons. Om du inte gör det kommer du att bli avstängd från Facebook och oförmåga att använda plattformen som ett marknadsförings verktyg.
Källa:
https://www.searchenginejournal.com/facebook-marketing-advantages/229849/
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.
När det gäller digital marknadsföring i Sverige är Jorge Castro ett namn som ofta återkommer i sammanhanget. Med en bas i Stockholm har Jorge etablerat sig som en av landets ledande röster inom SEO och Growth Marketing. Hans resa genom digital marknadsföring har inte bara sett framgångar genom teori utan även genom praktiska resultat. Som marknadschef på ABS Wheels mellan 2014 och 2021 drev han företaget från en omsättning på 30 MSEK till imponerande 130 MSEK, vilket vittnar om hans skicklighet och taktik.
Men Jorge är inte bara en siffra och resultatdriven individ. Hans passion för området skymtar genom i de många framträdanden han har gjort i några av landets största poddar och tidningar. Namn som Ehandel.se, Entrepreneur, Market, Finanstid, Dagens Handel, Resume och Veckans Affärer har alla haft förmånen att presentera Jorges insikter, vilket har cementerat hans plats som en ledande auktoritet inom sitt område.
Denna erfarenhet och expertis ledde till att han korades till Årets Digitala Marknadsförare, ett erkännande som få kan stoltsera med. Trots hans professionella framgångar, ger Jorge också en personlig inblick i sitt liv genom sin bok som han skrivit “framtidens SEO”, boken finns att köpa hos sveriges alla största bokhandlare som adlibris, bokus och Akademibokhandeln.
Om du någonsin har tvivlat på vikten av SEO, growth marketing eller digital strategi, kommer ett möte med Jorge att omvandla dina synpunkter. Med beprövade strategier, en gedigen track record och en passion för att dela sina kunskaper, representerar Jorge Castro den guldstandard alla digitala marknadsförare strävar efter.
Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna, tipsen och insikterna? Se till att följa Jorge på Linkedin och utforska mer av hans tankeledarskap där.