Amazon advertising
Amazon är en av världens största e-handelsplattformar och har någon form av relation till många människor. Som företagare finns det många frågor kring hur man går till väga för att sälja via Amazon, och en av de vanligare frågorna är vad Amazon advertising är för något.
Amazon Advertising är Amazons egen plattform för marknadsföring som hjälper företagare att nå ut till fler kunder och öka synligheten för deras produkter på Amazon. Verktyget erbjuder möjligheter till annonsering på Amazon.com, på Amazon-appar och Amazon-enheter som Fire TV och Echo.
Att annonsera på Amazon har många fördelar, det ger till exempel ökad synlighet för din produkt hos målgruppen som redan är på Amazons webbplats för att söka efter produkter. Det ger också möjlighet att nå ut till rätt målgrupp.

Varför ska man annonsera hos Amazon?
Att annonsera på Amazon är ett bra sätt för företag att öka synligheten för sina produkter och nå ut till en stor och relevant målgrupp. Det ökar chansen för att kunder ska hitta och köpa just din produkt.
En av de största fördelarna med att annonsera på Amazon är att det ger dig möjlighet att synas högt upp på sökresultatens första sida. När en kund söker efter en produkt som du säljer, kommer din annons att visas som ett ”sponsrat inlägg” högst upp på sidan. Det innebär att det är mer sannolikt att kunden kommer att klicka på din annons och besöka din produktsida. Och ju fler som besöker din produktsida, desto högre är chansen att det kommer att leda till ett köp.
När en kund har klickat på din annons och hamnat på din produktsida, är det viktigt att göra allt du kan för att hålla kunden på plats och öka chansen för ett köp. En sätt att göra detta är genom att annonsera för fler av dina produkter på produktsidan.
Kan SEO vara till hjälp?
Att använda rätt sökord i annonserna är en viktig del av att lyckas med Amazon advertising. Genom att använda de rätta sökorden kan du nå ut till en relevant målgrupp och öka chansen för att din annons kommer att synas och klickas på.
En sökordsanalys hjälper dig att förstå vilka ord som används när kunder söker efter produkter som din. Genom att välja rätt sökord, kan du få din annons att synas högt upp på sökresultatet när kunder söker efter just det ordet. Det kan också hjälpa dig att förstå mer om kundernas sökvanor och vad för typ av ord som är vanligt förekommande för din produkt eller bransch.
Källa:
https://advertising.amazon.com/library/guides/basics-of-success-understanding-amazon-advertising
Har du också planer på att växa?
Vi är experter på SEO & Growth Marketing.